Huisvesting en Facility Management
Portefeuillehouder: Saskia Bruines
In 2021 is extra gewerkt aan verduurzaming van panden, faciliteiten en processen.
Werken in coronatijd
In 2021 was het grootste deel van het jaar de 1,5m op de werkvloer nog van toepassing, inclusief routering in de panden. Door het markeren van werkplekken kon worden gezorgd dat alleen werkplekken op veilige afstand van elkaar werden gebruikt. Het gehele jaar is de bezetting van de panden gemonitord en zijn hier rapportages over gemaakt. Door het structureel thuiswerken van een groot deel van de collega’s werd in de grootste panden (Spui en Leyweg) gemiddeld tussen de 25% en 35% van de maximale capaciteit van de beschikbare werkplekken gebruikt, op veilige onderlinge afstand. Vanuit de opgave Werken en Ontmoeten is hier een belangrijke bijdrage aan geleverd.
Duurzame gebouwen
Dit jaar is de verduurzaming van het stadhuis voorbereid. Daar hoort bij: het gebruik van LED-verlichting, zonnepanelen/groen dak en alternatieven voor gas. Ook werkte de gemeente in 2021 aan de renovatie van Fruitweg 17. Dit wordt het eerste energieneutraal jaren ’50 gebouw in Den Haag. Het huurcontract met de Binkchorstlaan 55, waarvoor dit het alternatief is, is opgezegd. Ook 5 andere huurcontracten zijn opgezegd, vanwege de taakstelling in de Businesscase Huisvesting.
Duurzame faciliteiten
Onze facilitaire goederen zijn in 2021 elektrisch bezorgd vanuit de Logistieke Hub. Het verder scheiden van afval op onze locaties biedt ook kansen voor verduurzaming. Daarom is in 2021 participatief onderzoek gedaan naar kansen voor verbetering hiervan door gedragswetenschappers. De uitkomsten komen terug in de aanbesteding over de inzameling en verwerking van bedrijfsafval.
Duurzame processen
Een innovatieve aanpak voor ‘circulair inkopen’ is in 2021 in de praktijk gebracht bij de aanbesteding van kantoormeubilair. Daardoor is een aanbieder gevonden die door (her)gebruik en reparatie zorgt dat meubels en materialen langer meegaan of worden hergebruikt in plaats van vernietigd.