Paragrafen

Bedrijfsvoering

Organisatie en Personeelsbeleid

Portefeuillehouder: Saskia Bruines

Organisatiebeleid
In 2021 is de dienst Bedrijfsvoering opgezet. Dit is een belangrijke stap in de verdere professionalisering van de organisatie. Met deze dienst ontstaat een sterke partner die de diensten in hun dienstverlening en werk voor de stad ondersteunt. De nieuwe dienst zorgt voor betere samenwerking binnen de bedrijfsvoering en voor innovatie en efficiëntie.

Leren van elkaar
De gemeente Den Haag ontwikkelt zich meer en meer als lerende organisatie. Wij leren daarbij niet alleen van incidenten, maar ook simpelweg van elkaar. Aan de hand van een aantal kritieke dossiers onderzoeken we: wat gaat goed en wat kan beter? Voorbeelden zijn: gebiedsgericht werken, samenspel en participatie, opgavegericht werken, werkgeverschap, leiderschapsontwikkeling en bedrijfsvoering. Op meerdere plekken wordt binnen de organisatie aan deze vraagstukken gewerkt. Door lessen te trekken uit de aanpak en deze lessen binnen de organisatie te delen, versterken we de samenwerking en het lerend vermogen van de organisatie.
Leiderschap
In 2021 is een Haags leiderschapsbeeld ontworpen. Dit beeld helpt bij de ontwikkeling van leidinggevenden. Leidinggevenden op alle niveaus waren hierbij betrokken. Parallel hieraan is beleid ontwikkeld voor management development.

Personeelsbeleid
De eerste helft van 2021 stond in het teken van de totstandkoming van het strategisch personeelsbeleid in co-creatie met medewerkers en leidinggevenden. Medio 2021 is dit beleid vastgesteld onder de titel Modern Werkgeverschap (RIS309090). Komende jaren heeft de gemeente te maken met een groot natuurlijk verloop van personeel. Dat biedt kansen, zowel voor de samenstelling van het personeelsbestand als voor interne doorgroeimogelijkheden en stelt ons voor de uitdaging vacatures te vervullen in een krappe arbeidsmarkt.

Het strategisch personeelsbeleid kent 4 pijlers: 1) diversiteit en inclusie, 2) binden en boeien, 3) gezonde organisatie en duurzaam inzetbaarheid en 4) vakmanschap, leren en ontwikkelen.

Pijler 1: Diversiteit en inclusie
In 2021 is de raadsmededeling diversiteit & inclusie vastgesteld door het college van B&W (RIS309079).   Eind 2021 was het aandeel jongeren tot en met 35 jaar in de organisatie gegroeid naar 21%. Het aandeel vrouwen in functieschaal 16 en hoger is gegroeid naar 36%. Voor cijfers met betrekking tot medewerkers met migratieachtergrond zijn wij afhankelijk van het CBS. Medio 2022 worden nieuwe cijfers verwacht.

Diversiteit

2020

2021

Streefambitie

Aandeel vrouwen schaal 16 en hoger

28%

36%

50%

Aandeel jongeren tot 35 jaar

20%

21%

minimaal 20%

Aandeel mdws migratieachtergrond schaal 9 en hoger

17,5%

-

minimaal 22%

We hebben inclusief leiderschap toegevoegd aan het leiderschapsprofiel en zijn gestart met het inclusief maken van ons werving- en selectiebeleid om zo gelijkwaardigheid en gelijke kansen te garanderen. Ook is een begin gemaakt met het creëren van een intern antidiscriminatiebeleid. Daarnaast is een aantal tools ontwikkeld, zoals het boekje Inclusieve Taal en de Eigenwijser, dat helpt bij het vergroten van eigenaarschap onder medewerkers en leidinggevenden.

Als sociaal werkgever geeft de gemeente Den Haag het goede voorbeeld door zelf bij te dragen aan het realiseren van de banenafspraak. Het aantal fte bezetting bij de gemeente Den Haag is eind december 2021 8.422 fte. Met een quotumpercentage van 2,54% betekent dit een doelstelling van 214 fte. Het aantal medewerkers dat bij de gemeente werkt en dat is opgenomen in het Doelgroepregister is op de peildatum 31 december 2021 291,04 fte. We tellen daarbij alleen de medewerkers die na 1 januari 2015 in dienst zijn gekomen (Participatiewet). We hebben daarmee onze wettelijke taakstelling bereikt.

Pijler 2: Binden en boeien

De tweede helft van 2021 zijn we gestart met het leggen van een stevige basis door ons beleid en instrumenten, bijvoorbeeld het generiek functiehuis en de gesprekscyclus, in lijn te brengen met de visie op modern werkgeverschap.

Daarnaast zagen we in 2021 een forse vervangingsvraag in de organisatie; we hebben 1.191 vacatures opengesteld. Dit is een stijging van 15% ten opzichte van 2020 (1.036 vacatures). De krapte op de arbeidsmarkt was ook voor ons goed te merken; een aantal vacatures was moeilijk vervulbaar. Dit leidde tot functies die langer openstaan en tot inhuur van externe medewerkers.

Pijler 3: Gezonde organisatie en duurzaam inzetbaarheid
Speciale aandacht is in 2021 besteed aan het welzijn van medewerkers die vanwege Corona langdurig thuis moesten werken. Leidinggevenden speelden een actieve rol richting medewerkers en maakten zo nodig maatwerkafspraken, waar wenselijk ondersteund door het Arbo Centrum.

In 2021 was het verzuim net als in 2020 6,0%. In het afgelopen jaar hebben we meer inzicht gekregen in hoe dit verzuimcijfer te beïnvloeden is. Dit vormt de basis voor verdere acties in 2022 om het verzuim te verlagen en de duurzame inzetbaarheid te verhogen.

In 2021 deden 577 medewerkers mee aan de 60+-regeling van het Vitaliteitspact (1.042 medewerkers die ouder zijn dan 60 kozen niet voor deze regeling). Het aantal aanvragen voor een vitaliteitsvoorziening nam toe in 2021, na extra communicatie. Totaal gaat het om 19 aanvragen. Een deel van het budget van de vitaliteitsvoorziening is besteed aan een programma voor medewerkers bij het Haags veegbedrijf. Doel: meer werkplezier en minder ziekteverzuim. Daarnaast is een deel van het budget besteed aan speciale veerkrachttrajecten voor jonge medewerkers tot 35 jaar. Het resterende budget is omgezet in uren die medewerkers kunnen inzetten voor mantelzorg en bijzondere persoonlijke omstandigheden. Op deze manier komt de voorziening voor 100% ten goede aan medewerkers die extra ondersteuning nodig hebben bij hun inzetbaarheid.

In 2021 is 1.016 keer melding gedaan van agressie- en geweldsincidenten. Met de GIR-app is het makkelijker geworden om geweld en agressie te registreren. Het merendeel van de meldingen betrof een persoonlijke bedreiging (606 meldingen). Daarnaast waren er meldingen van (non)verbale agressie (354 meldingen) en van fysieke agressie (55 meldingen). Het aantal meldingen lag in 2021 iets lager dan in 2020 (1.224 meldingen). De daling ten opzichte van 2020 was onder andere zichtbaar bij het IDC-team Beveiliging (de helft minder meldingen) en was daarnaast het gevolg van aangepast deurbeleid (afspraken voor het publiek worden nu vooraf gepland).

Pijler 4: Vakmanschap, leren en ontwikkelen
In 2021 is minder uitgegeven aan vorming & opleiding dan in 2020; 1,2% versus 1,3% van de loonsom. De norm van 2% van de loonsom is daarmee ook in 2021 niet gerealiseerd. De lagere uitgaven worden verklaard doordat het volgen van trainingen en opleidingen op locatie als gevolg van Corona niet mogelijk was. Het Haags Ontwikkel Festival - een digitaal, innovatief en waardevol alternatief voor medewerkers – werd in 2021 voor de tweede keer georganiseerd.

Arbeidsvoorwaarden en rechtspositie
In 2021 is op landelijk niveau een concept-cao voor gemeenten overeengekomen die in 2022 in werking treedt. De cao voorziet in loonstijgingen van 1,5% in 1 december 2021 en 2,4% in april 2022. Elke werknemer die op 3 november 2021 in dienst was, ontvangt een eenmalige uitkering van €1.200 (deeltijders naar rato). Er wordt een salarisbodem ingevoerd van 14 euro per uur (bruto), wat neerkomt op €2.184 per maand bij een voltijds dienstverband en doorwerkt in schalen 1 t/m 6 en schaal A voor garantiebanen. En er is een thuiswerkvergoeding aangekondigd voor 2022.

Ook is in 2021 een nieuwe cao afgesproken voor mensen die niet in staat zijn zelfstandig het minimumloon te verdienen. In de gemeente Den Haag vallen hier ruim 360 medewerkers onder (StiP, Nieuw Beschut en doorstroombanen). Als gevolg van deze nieuwe cao krijgen medewerkers andere arbeidsvoorwaarden. Hiervoor is een overgangsregeling vastgesteld door het college. Op 1 januari 2022 trad deze nieuwe ‘CAO aan de slag’ in werking.

In 2021 was er veel aandacht voor de communicatie rondom arbeidsrechtelijke vraagstukken vanwege de coronamaatregelen en het thuiswerken.

Personeelsreglement
Het Haags personeelsreglement is in 2021 geactualiseerd in overleg met de centrale ondernemingsraad en de vakbonden in het lokaal overleg. Het overleg met de vakbonden in het lokaal overleg over een nieuw sociaal beleidskader voor reorganisaties is eind 2021 in een vergevorderd stadium. Het huidige kader is verlengd tot 1 april 2022.

Deze pagina is gebouwd op 01/18/2024 10:50:35 met de export van 01/18/2024 10:42:27