Paragrafen

Bedrijfsvoering

Doelmatigheid en doeltreffendheid

Portefeuillehouder: Anne Mulder

Onderzoeksprogramma doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoek

In 2021 zijn 3 onderzoeken afgerond naar doelmatigheid en doeltreffendheid.

Afgeronde onderzoeken

  1. Wat zijn de IT-kosten en hoe wordt daarop gestuurd?

In het derde kwartaal van 2021 zijn het rapport doelmatigheidsonderzoek (RIS310181 bijlage) en bijbehorende beleidsreactie (RIS310181) vastgesteld door het college. Het rapport en de beleidsreactie zijn gedeeld met de gemeenteraad. In dit onderzoek zijn alle IT-kosten op een rij gezet. Het onderzoek bestaat uit 3 delen. Allereerst zijn de budgetten geïnventariseerd. Daarnaast is de aard van de budgetten in kaart gebracht: is het structureel, incidenteel, voor beheer of voor investering? Tot slot is onderzocht hoe gestuurd wordt op de verschillende budgetten.

Belangrijkste uitkomsten: in 2018 is een deel van de IT-uitgaven niet als zodanig geregistreerd en zijn de IT-kosten niet gemeentebreed begroot als IT. Ook blijkt dat de financieringssystematiek en de administratie voor IT logischer en eenvoudiger ingericht kunnen worden. Het college neemt alle aanbevelingen over.

  1. Wat maakt Den Haag een aantrekkelijke en inclusieve werkgever?

In het derde kwartaal is het rapport van het doelmatigheidsonderzoek, inclusief bijbehorende beleidsreactie, vastgesteld door het college. Het rapport (RIS310665 bijlage) en de beleidsreactie (RIS310665) zijn gedeeld met de gemeenteraad. In dit onderzoek is onderzocht wat de positie van de gemeente Den Haag is ten opzichte van andere werkgevers. En wat is het imago van de gemeente bij potentiële werknemers?

Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente onder 2.000 respondenten een gemiddeld rapportcijfer scoort van 6,8 op de vraag: hoe aantrekkelijk vindt u de gemeente als potentiële werkgever? Wel verschilt het imago van de gemeente per groep respondenten, zoals jongeren en mensen met een krapteberoep zoals ICT’ers. Op de imagoaspecten ‘maatschappelijk betrokken/betekenisvol’, ‘werk-privébalans’ en ‘baanzekerheid’ heeft de gemeente een positief imago. Het imago op de aspecten ‘goed salaris’, ‘positieve open cultuur waarin ik mijzelf mag zijn’ en ‘zelfstandigheid’ is minder positief.

De aanbevelingen van het onderzoek zijn vooral gericht op het verbeteren van het imago van de gemeente Den Haag als potentiële werkgever, onder andere via online arbeidsmarktcommunicatie. Het college neemt de aanbevelingen over. In het strategisch personeelsbeleid Modern Werkgeverschap (RIS309090) is een deel van de aanbevelingen verwerkt. De aanbeveling om de meerwaarde van inclusiviteit te benutten, is overgenomen via het beleid op diversiteit en inclusie (RIS309079).

  1. Hoe bereidt Den Haag zich voor op financiële risico’s?

Dit onderzoek is toegespitst op hoe de gemeente de benodigde hoogte van de algemene reserve vaststelt. Het betreft zowel de methodiek (kansberekening via Monte Carlo-simulatie) als de bijbehorende werkwijze en processen voor risico-inventarisatie en -kwantificering. Het onderzoeksrapport is eind 2021 ambtelijk vastgesteld. Het bevat aanbevelingen om de kaders, sturing en processen te verbeteren, gerelateerd aan financiële risico’s. Het onderzoeksrapport en de beleidsreactie worden begin 2022 vastgesteld door het college.

Herprioritering
Het huidige onderzoeksprogramma houdt rekening met de prioriteiten van het huidige college (2019-2022). Met het aantreden van een nieuw college kunnen prioriteiten verschuiven. Vandaar dat een nieuw programma later in 2022 verschijnt. Als onderdeel van het nieuwe programma zullen de niet uitgevoerde onderzoeken uit het oude programma kritisch tegen het licht gehouden worden: zijn de thema’s nog wel actueel en sluiten ze aan bij de prioriteiten in het nieuwe coalitieakkoord?

Deze pagina is gebouwd op 01/18/2024 10:50:35 met de export van 01/18/2024 10:42:27