Paragrafen

Bedrijfsvoering

Juridische zaken

Portefeuillehouder: Jan van Zanen

Bezwaarbehandeling en Wet openbaarheid van bestuur
Ook in 2021 zorgde corona ervoor dat de bezwaarbehandeling vooral vanuit huis en digitaal gebeurde. Het voorbereiden van zittingen en het overleg over het opstellen van beslissingen op bezwaar gebeurde vanuit huis. Het horen van bezwaarmakers en derde-belanghebbenden gebeurde vrijwel altijd digitaal. Daarbij is uiteraard steeds gelet op de niet-digitale bewoner.

Op basis van de evaluatie uit 2020 is de gemeente vaker bezwaarmakers ambtelijk gaan horen. Dit versnelt het proces waardoor achterstanden konden worden ingelopen en bezwaarmakers eerder een beslissing op hun bezwaar kregen. Uit de evaluatie blijkt dat deze manier van werken - overigens niet nieuw binnen de gemeente - de zorgvuldigheid op geen enkele manier in gevaar brengt.

In 2021 zijn we gaan werken met een gebundelde, gemeentebrede coördinatie op de afhandeling van WOB-verzoeken zodat het mogelijk is geworden dat alle stukken die de gemeente openbaar maakt op eenzelfde en begrijpelijke manier zijn ‘gelakt’. Via de gemeentelijke website is het mogelijk gemaakt WOB-verzoeken in te dienen, en WOB-besluiten in te zien.

Bezwaar en beroep
In 2021 zijn 97,2% van de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Het streven was 90%.

Bezwaar- en beroepschriften

2021

2020

2019

A. Ingediende bezwaarschriften

74.821

73.418

76.005

B. Afgehandelde bezwaarschriften

67.801

65.027

72.650

C. Herzien na bezwaar (% van C)

17.305 (25,5%)

12.828 (17,4%)

11.610 (16%)

D. Beroepszaken

1291

1047

1472

E. Gegrond in beroep (% van E)

82 (6,3%)

111(10,6%)

259 (17,6%)

F. Hogere beroepszaken

124

128

348

G. Gegrond in hoger beroep (% van G)

12 (9,7%)

31 (24,2%)

136 (39%) *

*Bulkbelastingzaken/parkeerboetes hebben invloed op dit percentage. Netto bezien ligt het percentage lager.

Prestatie-indicator

2021

2020

2019

  • Totaal aantal bezwaarschriften
  • Aantal bezwaarschriften waarbij beroep wordt aangevraagd
  • % beroepszaken waarbij de gemeente in het gelijk wordt gesteld

74.821

73.418

76.005

1263

1047

1.820

93,7%

89,4%

78% **

% bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn afgedaan

97,2%

97,2%

97,2%

**Bulkbelastingzaken/parkeerboetes hebben invloed op dit percentage. Netto bezien ligt het percentage hoger.

Civiele procedures

Civiele procedures

2021

2020

2019

Aantal civiele procedures

449

98

364

Verloren zaken

2 = 0,4%

5 = 5,1%

2 = 0,5%

Schikkingen

3

2

0

Juridische advisering
De gemeente heeft juristen in dienst met kennis van het bestuursrecht, civiele recht en Europees recht, onder wie ook advocaten. Soms is externe juridische expertise nodig. Daarvoor heeft de gemeente werkafspraken met twee ‘huisadvocaten’. Het jaar 2021 is het laatste jaar van de contractperiode. Eind 2021 is naar aanleiding van een debat en motie in de raad, het proces gestart om via een vrijwillige aanbesteding in een vijftal percelen (waaronder notarieel recht, bouwrecht, bestuursrecht) per perceel meerdere externe advocatenkantoren te selecteren. Tot het moment dat selectie en gunning van de opdracht aan die kantoren is afgerond wordt met ingang van 1 januari 2022 de samenwerking gezocht met meerdere externe kantoren.

Kosten interne en externe juristen

Jaar

Interne inhuur

Huisadvocaten

Andere kantoren

Extern totaal

aantal zaken

kosten €

aantal zaken intern

kosten €
(ex. btw)

aantal zaken extern belegd

kosten €
(ex. btw)

kosten €
(ex. btw)

2021

225

1.357.345

149

1.678.370

10

25.600

1.703.970

2020

208

1.372.425

145

2.488.657

0

0

3.932.407

2019

176

911.724

105

2.038.951

2

272.362

2.311.313

NB De kosten van de externe inhuur zijn exclusief btw. Zo kunnen we het vergelijken met de interne facturatie die ook exclusief btw plaatsvindt.

Deze pagina is gebouwd op 10/31/2024 08:56:56 met de export van 10/31/2024 08:47:09