Juridische zaken
Portefeuillehouder: Jan van Zanen
Bezwaarbehandeling en Wet openbaarheid van bestuur
Ook in 2021 zorgde corona ervoor dat de bezwaarbehandeling vooral vanuit huis en digitaal gebeurde. Het voorbereiden van zittingen en het overleg over het opstellen van beslissingen op bezwaar gebeurde vanuit huis. Het horen van bezwaarmakers en derde-belanghebbenden gebeurde vrijwel altijd digitaal. Daarbij is uiteraard steeds gelet op de niet-digitale bewoner.
Op basis van de evaluatie uit 2020 is de gemeente vaker bezwaarmakers ambtelijk gaan horen. Dit versnelt het proces waardoor achterstanden konden worden ingelopen en bezwaarmakers eerder een beslissing op hun bezwaar kregen. Uit de evaluatie blijkt dat deze manier van werken - overigens niet nieuw binnen de gemeente - de zorgvuldigheid op geen enkele manier in gevaar brengt.
In 2021 zijn we gaan werken met een gebundelde, gemeentebrede coördinatie op de afhandeling van WOB-verzoeken zodat het mogelijk is geworden dat alle stukken die de gemeente openbaar maakt op eenzelfde en begrijpelijke manier zijn ‘gelakt’. Via de gemeentelijke website is het mogelijk gemaakt WOB-verzoeken in te dienen, en WOB-besluiten in te zien.
Bezwaar en beroep
In 2021 zijn 97,2% van de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Het streven was 90%.
Bezwaar- en beroepschriften | 2021 | 2020 | 2019 |
---|---|---|---|
A. Ingediende bezwaarschriften | 74.821 | 73.418 | 76.005 |
B. Afgehandelde bezwaarschriften | 67.801 | 65.027 | 72.650 |
C. Herzien na bezwaar (% van C) | 17.305 (25,5%) | 12.828 (17,4%) | 11.610 (16%) |
D. Beroepszaken | 1291 | 1047 | 1472 |
E. Gegrond in beroep (% van E) | 82 (6,3%) | 111(10,6%) | 259 (17,6%) |
F. Hogere beroepszaken | 124 | 128 | 348 |
G. Gegrond in hoger beroep (% van G) | 12 (9,7%) | 31 (24,2%) | 136 (39%) * |
*Bulkbelastingzaken/parkeerboetes hebben invloed op dit percentage. Netto bezien ligt het percentage lager.
Prestatie-indicator | 2021 | 2020 | 2019 |
---|---|---|---|
| 74.821 | 73.418 | 76.005 |
1263 | 1047 | 1.820 | |
93,7% | 89,4% | 78% ** | |
% bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn afgedaan | 97,2% | 97,2% | 97,2% |
**Bulkbelastingzaken/parkeerboetes hebben invloed op dit percentage. Netto bezien ligt het percentage hoger.
Civiele procedures
Civiele procedures | 2021 | 2020 | 2019 |
---|---|---|---|
Aantal civiele procedures | 449 | 98 | 364 |
Verloren zaken | 2 = 0,4% | 5 = 5,1% | 2 = 0,5% |
Schikkingen | 3 | 2 | 0 |
Juridische advisering
De gemeente heeft juristen in dienst met kennis van het bestuursrecht, civiele recht en Europees recht, onder wie ook advocaten. Soms is externe juridische expertise nodig. Daarvoor heeft de gemeente werkafspraken met twee ‘huisadvocaten’. Het jaar 2021 is het laatste jaar van de contractperiode. Eind 2021 is naar aanleiding van een debat en motie in de raad, het proces gestart om via een vrijwillige aanbesteding in een vijftal percelen (waaronder notarieel recht, bouwrecht, bestuursrecht) per perceel meerdere externe advocatenkantoren te selecteren. Tot het moment dat selectie en gunning van de opdracht aan die kantoren is afgerond wordt met ingang van 1 januari 2022 de samenwerking gezocht met meerdere externe kantoren.
Kosten interne en externe juristen
Jaar | Interne inhuur | Huisadvocaten | Andere kantoren | Extern totaal | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
aantal zaken | kosten € | aantal zaken intern | kosten € | aantal zaken extern belegd | kosten € | kosten € | |
2021 | 225 | 1.357.345 | 149 | 1.678.370 | 10 | 25.600 | 1.703.970 |
2020 | 208 | 1.372.425 | 145 | 2.488.657 | 0 | 0 | 3.932.407 |
2019 | 176 | 911.724 | 105 | 2.038.951 | 2 | 272.362 | 2.311.313 |
NB De kosten van de externe inhuur zijn exclusief btw. Zo kunnen we het vergelijken met de interne facturatie die ook exclusief btw plaatsvindt.