Paragrafen

Bedrijfsvoering

Communicatie & Citybranding

Portefeuillehouder: Robert van Asten

Coronamaatregelen
Ook in 2021 heeft Communicatie volop ingezet op het snel en volledig informeren van inwoners en organisaties over de veranderende coronamaatregelen. De lessen uit 2020 hielpen daarbij. Het multidisciplinaire corona-communicatieteam kon snel campagnes (‘Den Haag tegen corona’) aanpassen zodat inwoners, ondernemers en gemeenteambtenaren snel wisten waar ze aan toe waren. Via de gemeentelijke website en diverse social media zijn inwoners in verschillende talen snel geïnformeerd. Denk aan onderwerpen als: mogelijkheden om te sporten, toegang tot sociale regelingen zoals de TOZO en de opening van het onderwijs.

Vaccinaties
In 2021 is gestart met vaccineren tegen corona. Communicatie heeft de GGD Haaglanden ondersteund bij deze omvangrijke operatie. De vaccinatiecampagne loopt nog steeds. Focus ligt nu op de boosterprik.

Evenementen in 2021
Ondanks corona kende Den Haag in 2021 maatschappelijke hoogtepunten waarbij communicatie een belangrijke rol speelde. Zo is de opening van de Victory Boogiewoogie tunnel op een indrukwekkende manier real-time gestreamd, met dank aan diverse Haagse coryfeeën zoals cabaretier Sjaak Bral. Het Olympic Festival in Scheveningen werd een communicatief platform voor de viering van de Nederlandse winnaars bij de Olympische spelen in Tokyo. En het theater Amare mocht haar deuren officieel openen via een live-uitzending bij Omroep West. De gemeente coördineerde de communicatie over al deze evenementen.

Campagnes
Communicatie heeft in 2021 meerdere stadsbrede campagnes ondersteund waaronder ‘Den Haag tegen corona’, ‘Eerste hulp bij eenzaamheid’, ‘Vroem vroem deed je toen’ (ter bewustwording van verkeersasociaal gedrag in Scheveningen) en ‘Schoon doen we gewoon’ (over het schoonhouden van de eigen wijk).

Communicatieonderzoek
In 2021 deed Communicatie focusgroepenonderzoek om te peilen hoe de gemeente zich verhoudt tot de inwoners van de stad. In het onderzoek wordt gevraagd naar de toegevoegde waarde van de gemeente bij belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen. Denk aan de groei van de stad, mobiliteit, duurzaamheid, werk en inkomen en zorg.
Via een media- en omgevingsanalyse brengt Communicatie dagelijks maatschappelijke sentimenten in de stad in kaart. Dagelijkse updates vinden plaats via de online nieuwsbrieven ‘Den Haag in de media’ en ‘Newsroom’.

Organisatiecommunicatie
De gemeentelijke organisatie is volop in beweging. Om die reden is het afgelopen jaar flink getrokken aan de communicatie van de doorontwikkeltrajecten. Ook is in 2021 gewerkt aan communicatie over meer samenhang in gemeentebrede ontwikkelopgaven (ontwikkelagenda) en de organisatie-identiteit (corporate story). In 2022 gaan we hiermee door.

Opgavegericht werken
De ontwikkelingen in de stad volgen elkaar snel op en zijn divers van aard. Of het nu gaat om het vernieuwen van Den Haag Zuidwest, de rust terugbrengen in Scheveningen of de impact van corona, al deze thema’s raken zowel het sociale als fysieke domein in de stad. Dat vraagt om interdisciplinair samenwerken. Binnen de gemeente wordt dit steeds meer de norm. Zuidwest, Scheveningen en corona worden communicatief ondersteund door opgaveteams. Hierin zitten diverse disciplines zoals woordvoering, redactie, media-analyse en communicatieadvies. Door in combinatie te werken ontstaat er vaart, creativiteit en wendbaarheid. In 2022 gaan we verder met opgavegericht werken.

Citybranding
De activiteiten in 2021 van bureau Citybranding staan in het hoofdstuk Economie, programma 11.

Deze pagina is gebouwd op 01/18/2024 10:50:35 met de export van 01/18/2024 10:42:27