Jaarverslag

Overhead

Samenstelling programma (obv gerealiseerde lasten en toevoegingen aan reserves

318,9 mln.

Samenstelling dekkingprogramma (obv gerealiseerde baten incl. ontrekkingen aan reserves)

318,9 mln.

Wat heeft het gekost?

Financiële verantwoording op hoofdlijnen

Bedragen x € 1.000

Rekening 2020

Begroting 2021 voor wijziging

Begroting 2021 na wijziging

Rekening 2021

Resultaat 2021

Lasten

292.177

287.358

310.896

318.931

8.035

N

Baten

4.160

2.393

2.739

3.812

1.072

V

Saldo exclusief reserves

288.017

N

284.964

N

308.157

N

315.119

N

6.962

N

Toevoegingen aan reserves

0

0

0

0

0

-

Onttrekkingen aan reserves

0

0

0

0

0

-

Saldo inclusief reserves

288.017

N

284.964

N

308.157

N

315.119

N

6.962

N

Lasten
De lasten bestaan voor het grootste gedeelte uit salarislasten (€ 225 mln.) en externe inhuur (€ 34 mln.). Daarnaast is sprake van inkoopkosten voor huisvesting en automatisering (€ 48 mln.) en van afschrijvingslasten op eerdere investeringen (€ 20 mln.).

Baten
De gerealiseerde baten hebben met name betrekking op uitgeleend personeel en dienstverlening aan derden.

Samenstelling lasten en baten en toelichting op hoofdlijnen:

Economische hoofdcategorie

Rekening 2021

Begroting 2021

Resultaat 2021

Ontwerp begroting 2021

Rekening 2020

Salarissen en sociale lasten

224.850

224.128

-722

221.104

220.106

Inhuur externen

33.641

3.731

-29.910

4.729

28.690

Overige kosten

51.809

69.960

18.151

22.598

61.869

Kapitaallasten

20.228

20.041

-188

73.131

24.323

Doorbelasting naar programma

-11.598

-6.964

4.634

-34.204

-42.811

Subtotaal lasten

318.931

310.896

-8.035

287.358

292.177

Baten

3.812

2.739

-1.072

2.393

4.160

Totaal

315.119

308.157

-6.962

284.965

288.017

Resultaat
Het totaal resultaat bedraagt € 7,3 mln. nadelig.
De belangrijkste oorzaken, allen incidenteel, zijn:

  • Afwaardering netwerkactiva € 2,3 mln. N/I
    In 2021 zijn netwerkdiensten aanbesteed. Per 1/2/2022 wordt dit als integrale dienst van een externe leverancier afgenomen. De investeringen in het eigen netwerk die we in het verleden hebben geactiveerd worden dan overbodig. Op grond van verslaggevingsregels worden de hiermee gemoeide eenmalige extra lasten in de programmarekening 2021 verantwoord.
  • Classificatie uitgaven Masterplan IT 2021 € 3,0 mln. N/I
    In 2021 zijn uitgaven gedaan in het kader van het Masterplan IT (RIS305017). Een deel van die uitgaven is, in tegenstelling tot de eerdere inschatting, nu niet als investering te classificeren en moet op grond van verslaggevingsregels in de programmarekening 2021 worden verantwoord.
  • Coronakosten € 4,7 mln. N/I
    Binnen de ambtelijke huisvesting zijn extra kosten gemaakt om hybride werkvormen mogelijk te maken. Het gaat vooral om aanpassingen voor ontmoetingsruimten en de daarbij behorende apparatuur. Daarnaast zijn extra kosten gemaakt om het thuiswerken van ambtenaren en bestuur verder te faciliteren. Het gaat om met name thuiswerklicenties voor de virtuele werkplek, upgrades van externe contracten naar 24/7-ondersteuning en extra inhuur voor het uitrollen en ondersteunen van MS Teams. Daarnaast was extra inhuur noodzakelijk op de eigen ondersteunende afdelingen, zoals Help- en servicesdesks en magazijnafhandeling. Dit was ook nodig om de informatievoorziening richting medewerkers op orde te houden. Ook zijn extra kosten gemaakt om voldoende aandacht te geven aan arbeidsomstandigheden op de thuiswerkplek en om coronamaatregelen te ondersteunen, zoals het afgeven van werkgeversverklaringen. Tenslotte is de beoogde taakstelling van € 1,0 mln. op ambtelijke huisvesting (de ambtelijke kantoorhuisvesting zo optimaal mogelijk benutten) niet gerealiseerd, omdat door de 1,5 meter-maatregel meer dienstverleningsruimte nodig was en als gevolg van de corona pandemie de markt voor kantoorpanden (tijdelijk) verslechterd was.

De salarislasten in 2021 zijn iets hoger dan begroot, onder andere als gevolg van de cao-afspraak over de eenmalige coronavergoeding voor medewerkers.
De kosten voor inhuur van externen zijn hoger dan de begroting. Dit komt vooral door een verschuiving met de begrotingsposten Overige kosten Doorbelasting naar programma’s. Dit komt omdat vooraf in de begroting niet altijd duidelijk is wat de aard van uitgaven zal zijn: inkoop of inhuur. Daarnaast is ingehuurd vanwege een extra vraag vanuit het primair proces, deze kosten zijn doorbelast aan de programma’s.

Begrotingsoverschrijding 
De totale lasten op het programma zijn € 8,4 mln. hoger dan de begrote lasten.
Deze overschrijding wordt voor € 5,3 mln. veroorzaakt doordat lasten die eerder door de raad zijn geautoriseerd via het investeringskrediet Masterplan IT, nu op grond van regelgeving in de exploitatie zijn verantwoord. Zie de toelichting hierboven.
Daarnaast wordt € 4,7 mln. overschrijding veroorzaakt Corona, zoals hierboven toegelicht. Deze posten zijn in de 8-maandsrapportage meegewogen in relatie tot de beschikbare dekking in de gemeentebrede coronabuffer.

Vergelijking voorgaand jaar
De totale lasten zijn € 27,4 mln. hoger dan in 2021. Een belangrijk deel daarvan was al in de begroting voorzien: de begroting 2021 is ruim € 18,3 mln. hoger dan de begroting 2020.
De belangrijkste oorzaken van deze stijging van de begroting zijn trendmatige stijging van lonen en prijzen (waaronder cao), toename bedrijfsvoeringskosten als gevolg een toename van de gemeentelijke organisatie, incidentele intensiveringen (waaronder aanpassingen aan sociale werkplaatsen en kosten van de beheerorganisatie) en toerekening van kapitaallasten aan programma Overhead (verschuiving vanaf programma Financiën).
Daarnaast zijn er in 2021 extra incidentele kosten gemaakt ten opzichte van 2020 waaronder coronakosten, afwaardering van netwerkactiva en verschuiving van investering naar exploitatielasten met betrekking tot Masterplan IT. Deze zijn hieronder nader toegelicht.

Het totale programmasaldo als volgt worden gespecificeerd naar de verschillende bedrijfsvoeringsdisciplines, conform de indeling van het Besluit begroting en verantwoording.

Verdeling over

Rekening 2021

Begroting 2021

Resultaat 2021

Ontwerp begroting 2021

Rekening 2020

Leiding en managementondersteuning primair proces

131.661

129.256

-2.406

122.595

127.755

Bestuursadvisering en ondersteuning

6.852

6.448

-404

6.240

6.157

Financiën en control

32.221

33.174

954

30.561

30.598 

Personeel en organisatie

22.257

22.641

385

21.112

20.774 

Inkoop

983

1.197

214

1.029

1.029 

Communicatie

6.227

7.141

914

6.612

5.129 

Juridische zaken

6.297

5.888

-409

5.224

5.074 

ICT

77.414

70.532

-6.882

61.311

60.930 

Facilitaire zaken en huisvesting

31.209

31.881

673

30.280

30.504 

Totaal

315.119

308.157

-6.962

284.964

288.017

De afwijkingen op het onderdeel ICT zijn hierboven reeds toegelicht.

Overhead primair proces

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2021

131.913

251

131.661

N

Begroting 2021

129.931

675

129.256

N

Resultaat

1.982

N

424

N

2.406

N

De aansturing van de primaire processen is belegd bij de diensten. Alle leidinggevenden en de managementondersteuning binnen de gemeentelijke organisatie maken onderdeel uit van de overhead.

Toelichting financieel resultaat lasten               € 2,0 mln. N

Er is extra ingehuurd op een aantal incidentele opgaven in het primair proces (nadeel 4,5 mln.). ’Daarnaast is sprake van een voordeel op de exploitatie van de sociale werkvoorziening (€ 2,5 mln). Deze komt tot uitdrukking in programma Overhead en hangt samen met programma 7 Werk en inkomen. Zie hiervoor ook de toelichting op de activiteit sociale werkvoorziening in programma 7.

Centrale bedrijfsvoering

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2021

166.714

3.302

163.412

N

Begroting 2021

159.997

2.064

157.933

N

Resultaat

6.717

N

1.238

V

5.479

N

Advies- en expertisefuncties en administratieve taken en beheertaken zijn opgenomen binnen het bedrijfsvoeringsexpertisecentrum (BEC) en het interne dienstencentrum (IDC). Ook de centrale vastgoedorganisatie (CVDH) maakt onderdeel uit van deze activiteit.

Toelichting financieel resultaat lasten               € 6,7 mln.  N

Afwaardering netwerkactiva € 2,3 mln. N/I
In 2021 zijn netwerkdiensten aanbesteed. Per 1/2/2022 wordt dit als integrale dienst van een externe leverancier afgenomen. De investeringen in het eigen netwerk die we in het verleden hebben geactiveerd worden dan overbodig. Op grond van verslaggevingsregels worden de hiermee gemoeide eenmalige extra lasten in de programmarekening 2021 verantwoord.

Classificatie uitgaven Masterplan IT 2021 € 3,0 mln. N/I
In 2021 zijn uitgaven gedaan in het kader van het Masterplan IT (RIS305017). Een deel van die uitgaven is, in tegenstelling tot de eerdere inschatting, nu niet als investering te classificeren en moet op grond van verslaggevingsregels in de programmarekening 2021 worden verantwoord.

Coronakosten € 4,7 mln. N/I
Binnen de ambtelijke huisvesting zijn extra kosten gemaakt om hybride werkvormen mogelijk te maken.
Het gaat vooral om aanpassingen voor ontmoetingsruimten en de daarbij behorende apparatuur.
Daarnaast zijn extra kosten gemaakt om het thuiswerken van ambtenaren en bestuur verder te faciliteren. Het gaat om met name thuiswerklicenties voor de virtuele werkplek, upgrades van externe contracten naar 24/7-ondersteuning en extra inhuur voor het uitrollen en ondersteunen van MS Teams. Daarnaast was extra inhuur noodzakelijk op de eigen ondersteunende afdelingen, zoals Help- en servicesdesks en magazijnafhandeling. Dit was ook nodig om de informatievoorziening richting medewerkers op orde te houden. Ook zijn extra kosten gemaakt om voldoende aandacht te geven aan arbeidsomstandigheden op de thuiswerkplek en om coronamaatregelen te ondersteunen, zoals het afgeven van werkgeversverklaringen. Tenslotte is de beoogde taakstelling van € 1,0 mln. op ambtelijke huisvesting (de ambtelijke kantoorhuisvesting zo optimaal mogelijk benutten) niet gerealiseerd, omdat door de 1,5 meter-maatregel meer dienstverleningsruimte nodig was en als gevolg van de corona pandemie de markt voor kantoorpanden (tijdelijk) verslechterd was

Uitgestelde leveringen en diensten door derden € 2,5 mln. V/I
Door marktomstandigheden zijn geplande leveringen en diensten door derden uitgesteld, en niet meer in 2021 tot uitvoering gekomen. Het gaat met name om onderhoudsuitgaven en technische uitvoering in het facilitaire- en huisvestingsdomein en levering van hardware in het automatiseringsdomein.

Overige posten € 0,8 mln. V/I

Toelichting financieel resultaat baten               € 1,2 mln. V

Er zijn voordelen ontstaan op de baten als gevolg van een aantal niet begrote detacheringen naar andere organisaties.

Ondersteuning bestuur

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2021

20.304

258

20.046

N

Begroting 2021

20.968

0

20.968

N

Resultaat

664

V

258

V

922

V

De ondersteuning van het bestuur en de strategie en kaderstelling voor de verschillende bedrijfsvoeringterreinen is onderdeel van de Bestuursdienst van de gemeente Den Haag.

Toelichting financieel resultaat baten               € 0,7 mln. V

Bij concernbedrijfsvoering zijn voordelen ontstaan bij communicatie en Financiën en inkoop als gevolg van incidentele onderbezetting van de formatie.

Reserves, voorzieningen en investeringen

bedragen x € 1.000

Voorzieningen (begroting vs. realisatie)

Begroting 2021

Rekening 2021

Saldo

Toevoeging

Aanwending

Vrijval

Toevoeging

Aanwending

Vrijval

afwijking

Voorziening Wachtgeld

0

0

59

0

0

59

0

Voorziening SVG-fonds

0

0

0

0

0

0

0

Totaal

0

0

59

0

0

59

0

 

bedragen x € 1.000

Investeringen MIP

Begroting 2021

Rekening 2021

Afwijking

Totaal

Derden/
Voorz.

Gem.
aandeel

Totaal

Derden/
Voorz.

Gem.
aandeel

Totaal

Economisch nut:

1 Financiële administratie

716

0

716

293

0

293

-423

Aanschaf hardware/software

3.160

0

3.160

3.230

0

3.230

-1.402

Concernbrede informatiesystemen (CIS)

3.800

0

3.800

2.036

0

2.036

-1.764

Diverse investeringen installaties

1.499

0

1.499

749

0

749

-750

Informatie gestuurd werken (IGW)

900

0

900

426

0

426

-474

Living Lab

576

0

576

580

0

580

4

Masterplan IT

8.231

0

8.231

1.940

0

1.940

-4.819

OCW Centraal (cliënt volgsysteem)

2.245

0

2.245

2.326

0

2.326

81

Verbouwing Fruitweg 17

24.146

0

24.146

19.903

0

19.903

-4.243

Vervanging binnenzonwering

282

0

282

0

0

0

-282

Totaal

45.555

0

45.555

31.483

0

31.483

-14.072

Concernbrede informatiesystemen
De door corona opgelopen achterstand op projecten gericht op de vervanging of realisatie van nieuwe applicaties is op veel vlakken ingehaald. Als gevolg van corona is er wederom vertraging opgelopen in de uitvoer van projecten. Daarnaast komen steeds meer I&A-projecten door verSaaSing niet meer in aanmerking om te activeren.    

Diverse investeringen installaties
Als gevolg van corona is een aantal projecten vertraagd. Het gaat om de inrichting van het Forumgedeelte, vervanging van vloerbedekking in het Spui en de vervanging van de VAV-box. Deze zaken worden naar verwachting in 2022 opgepakt.

Masterplan IT
Er is € 6,3 mln. minder besteed dan begroot. Hiervoor zijn twee belangrijke oorzaken:
In 2021 zijn netwerkdiensten aanbesteed. Per 1/2/2022 wordt dit als integrale dienst van een externe leverancier afgenomen. De investeringen in het eigen netwerk die we in het verleden hebben geactiveerd worden dan overbodig. Op grond van verslaggevingsregels worden de hiermee gemoeide eenmalige extra lasten ad € 2,3 mln. in de exploitatie programmarekening 2021 verantwoord. In de begroting waren deze kosten nog onderdeel van de investering.
Daarnaast zijn in 2021 zijn uitgaven gedaan voor € 3,0 mln. die, in tegenstelling tot de eerdere inschatting, niet als investering geclassificeerd kunnen worden en op grond van verslaggevingsregels in de exploitatie van de programmarekening 2021 zijn verantwoord.
Tenslotte is met name binnen het onderdeel Datacenter en Cloud sprake van verschuiving in de planning naar 2022.

Verbouwing Fruitweg 17
Als gevolg van materiaal- en personeelstekorten en corona, is de uitvoering van dit project vertraagd. De oplevering van de Fruitweg vind plaats in Q2 2022 en zal taakstellend binnen budget worden gerealiseerd.

Deze pagina is gebouwd op 10/31/2024 08:56:56 met de export van 10/31/2024 08:47:09