Jaarverslag

Mobiliteit

Wat hebben we gedaan?

Beleidsverantwoording per activiteit

(incl. toevoegingen en onttrekkingen, bedragen x € 1.000)

Begroting

Rekening 2021

Resultaat

Activiteiten in 2021

saldo 2021

Lasten

Baten

Saldo

2021

Parkeerbelasting

68.832

V

8.073

68.546

60.473

V

8.359

N

Vennootschapsbelasting

100

N

-50

0

50

V

150

V

Inrichting verkeer

42.603

N

38.173

2.334

35.839

N

6.764

V

Parkeren

21.308

N

20.880

1.032

19.848

N

1.460

V

Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)

6.561

N

3.982

1

3.981

N

2.580

V

Totaal

1.740

N

71.058

71.914

855

V

2.595

V

 
Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)
Het openbaar vervoer stond ook in 2021 sterk in het teken van de gevolgen van corona. Na intensief overleg tussen de concessienemers (onder andere HTM en EBS), de concessieverlener (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) en de gemeente Den Haag zijn maatregelen genomen om de gevolgen en de financiële consequenties te verzachten (2e herijking Regionaal Transitieprogramma OV en corona, RIS 311099).

Schaalsprong openbaar vervoer
De Schaalsprong openbaar vervoer (RIS 299180) is een belangrijk fundament voor de mobiliteitstransitie en een belangrijk factor om als groeiende stad duurzaam bereikbaar te zijn. Deze 3 corridors zijn dragers: de Koningscorridor, de Zuidwest landcorridor (voorheen: Leyenburgcorridor) en de Oude Lijn. Diverse onderdelen worden binnen het samenwerkingsverband OV-NEXT (gemeente Den Haag, HTM, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag) uitgewerkt.

    1. Koningscorridor

De Koningscorridor loopt ‘van Zee tot Zoetermeer’ en ‘van Duin tot Delft’. Allereerst wordt een Hoogfrequent Openbaar Vervoer (HOV)-systeem van Den Haag centraal station via Central Innovation District (CID) en de Binckhorst naar station Voorburg en Rijswijk en Delft gemaakt. Hiervoor loopt al enige tijd de MIRT-verkenning HOV-verbinding CID/Binckhorst.

MIRT-verkenning HOV CID/Binckhorst
Ook in 2021 is gewerkt aan de MIRT-verkenning HOV-verbinding CID/Binckhorst. De deelnemende organisaties zijn: Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Provincie Zuid-Holland. Het startbesluit is aangevuld. Vooruitlopend op het Voorkeursbesluit Systemen/Tracés zijn 3 alternatieve tracés toegevoegd aan de MIRT-scope.

In 2021 waren diverse informatiebijeenkomsten met inwoners, zoals een bewonersplatform en algemene inloopsessies. De communicatie is verbeterd met de website Binckhorst Bereikbaar en nieuwsbrieven.

Dit jaar is een intentieverklaring opgesteld om nogmaals het commitment van de deelnemende partijen te bevestigen. Deze intentieverklaring is begin 2022 ondertekend.

Koningscorridor-integraal
Binnen OV-Next is een eerste pre-verkenning uitgevoerd naar de hele Koningscorridor. Enkele schetsontwerpen zijn opgesteld, een eerste indicatieve vervoerwaarde-studie is uitgevoerd en er zijn berekeningen gemaakt van de maatschappelijke kosten en baten. Grote meerwaarde: de onderdelen vanaf Den Haag Centraal richting Madurodam, Internationale Zone & Haven en Scheveningen.

    1. Zuidwest landcorridor

De Zuidwest landcorridor wordt in onderdelen uitgewerkt. Dit loopt van Zoetermeer, via Den Haag Centraal station en Den Haag Zuidwest door Westland tot aan Maassluis.

Korte en middellange termijn - samenloopdeel Randstadrail
Er is onderzoek gedaan naar het vergroten van de capaciteit, onder meer door gekoppeld rijden en een mogelijke fly-over bij Laan van NOI en de vernieuwing van spoorbeveiligingssysteem. Uitkomsten daarvan zijn ingebracht in de eind 2021 door de Zuidelijke Randstad ingediende propositie voor het Nationale Groeifonds. Het gaat om een omvang van circa € 2 miljard.

Ontwikkelpad Zuidwest landcorridor: Den Haag Centraal – Den Haag Zuidwest
Medio 2021 is gestart met de pre-verkenning naar de ontwikkelmogelijkheden en maatregelen op het deel Den Haag Centraal-Den Haag Zuidwest. Tijdens de Serious Game is een start gemaakt met de Raadsleden van Den Haag en Westland. Medio 2022 zijn de uitkomsten van de pre-verkenning bekend.

HOV-Westland
In 2021 is een pre-verkenning uitgevoerd naar HOV Westland. De Raad is over de resultaten en vervolgstappen over de Verkenning HOV Westland (RIS 310716) eind november 2021 geïnformeerd. In 2022 start een verdiepend onderzoek.

    1. Oude Lijn

De pre-verkenning Oude Lijn kent 2 onderdelen: de infrastructuur en de knooppunten. Onder regie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is een studie uitgevoerd naar de infrastructurele aanpassingen die nodig zijn voor een hoogfrequente sprinterdienst tussen Den Haag Centraal Station en Dordrecht. Bij het onderdeel Knooppunten staan de doorontwikkeling van het station Laan van NOI. De uitkomsten zijn meegenomen in de eind 2021 ingebrachte propositie van de zuidelijke Randstad voor het Nationale Groeifonds.

Overige onderdelen OV-Next
Binnen OV NEXT wordt ook gewerkt aan de instroom van de nieuwe stadstram (zie programma INTHR). De actieagenda Versnellen openbaar vervoer is vertaald in een uitvoeringsprogramma tot 2022. Eind 2021 is gestart met het traject Hubs en de kwaliteit van de keten.

No-regret-pakket
In het Central Innovation District (CID)-Binckhorst komt een sterke verdichting met woningen, werkgelegenheid en voorzieningen. Een goede bereikbaarheid is daarbij een belangrijke voorwaarde. In het realisatieplan van het No-regret-pakket (RIS 306078) zijn daarom maatregelen afgesproken met betrokken regiopartners en het Rijk. Het gaat om maatregelen met een meerjarige omvang van € 137,7 mln. Jaarlijks wordt in het eerste kwartaal een voortgangsrapportage over programma No regret CID Binckhorst opgesteld. De meest recente rapportage is uit het 1e kwartaal 2021, zie RIS 308729.

  • Vanuit het thema Smart Mobility is een gebiedsanalyse uitgevoerd naar mogelijke locaties voor mobiliteitshubs.
  • In 2021 is een variantenstudie gedaan over de vraag: hoe kan een vrijliggende hoogwaardige openbaar vervoerbaan ingepast worden op de plek van 3 spoorviaducten over de Binckhorstlaan? Voor 2 varianten is een schetsontwerp gemaakt, van de derde variant is een quickscan gemaakt. Welke variant de voorkeur heeft, is nog niet bekend.
  • Voor het realiseren van een stukje busbaan, vooruitlopend op de toekomstige vrijliggende hoogwaardige openbaar vervoerbaan, is een haalbaarheidsstudie uitgevoerd. Hierbij is gekeken naar de meerwaarde van een stukje busbaan langs de Binckhorstlaan tussen de Mercuriusweg en de Zonweg. Er is nog geen definitief besluit genomen over deze busbaan.
  • Voor de hele Verlengde Velostrada is in samenwerking met de gemeente Leidschendam-Voorburg een ruimtelijke visie opgesteld. Voor schakel II (Binckhorstlaan – Station Laan van NOI) is een aantal tracés bekeken en beoordeeld. Het voorkeurstracé is bepaald en er is nu een schetsontwerp. Eind 2021 was een bewonersavond voor de routedelen in Leidschendam-Voorburg.
  • Voor de onderdoorgang Trekvlietbrug, als onderdeel van het Trekfietstracé, is op basis van een schetsontwerp een voorontwerp opgesteld. Dit voorontwerp moet nog worden vrijgegeven voor inspraak.
  • Er ligt een plan van aanpak voor het verbeteren en uitbreiden van fietsparkeervoorzieningen en bankjes bij de bestaande bushalte in de Binckhorst.

Programma Tram/INTHR
De gemeente werkt samen met HTM en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag aan een hogere kwaliteit en capaciteit van het openbaar vervoer. De oude trams zijn aan het einde van hun levensduur en gaan vervangen worden door een stadstram met een lage vloer. Daarvoor moet op sommige tracédelen de infrastructuur worden aangepast. Ook worden de haltes rolstoeltoegankelijk gemaakt. De gemeente heeft hierover financiële afspraken met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag gemaakt. In april 2021 is de samenwerkingsovereenkomst tussen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, HTM en de gemeente ondertekend. Mei 2021 is de HTM van start gegaan met de aanbesteding voor de aanschaf van nieuwe trams.

Vastgesteld op 14 juli 2021: de voorontwerpen van de aanpassingen op de trajecten van lijn 16 in Moerwijk (16M), in het Statenkwartier (16S) en in het Centrum-Zeeheldenkwartier (16Z).

Voor de andere trajectdelen is de afronding van een voorontwerp nog niet gelukt. Vanwege de inpassingsproblematiek op deze lijnen en de ervaringen op lijn 16 is meer tijd nodig in de initiatieffase. De voorontwerpen worden naar verwachting eind 2022 afgerond voor besluitvorming. Het gaat om:

  • Tracédeel 6A: Dierenselaan-Heemstraat
  • Tracédeel 6B: Paletplein-Om en Bij
  • Tracédeel 12B: Laan van Meerdervoort-Paul Krugerplein
  • Tracédeel 12A: Markenseplein-Laan van Meerdervoort,

Op het Hobbemaplein moet de halte van lijn 6 ingepast worden. Dit leidt tot een ingrijpende inpassing. De gemeente heeft de kansen geïnventariseerd voor een integrale herinrichting van het Hobbemaplein. Dit draagt bij aan het verbeteren van de leefbaarheid en de verblijfskwaliteit en het versterken van de economische structuur en de entree naar de Haagse Markt.

Sociale veiligheid openbaar vervoer
De HTM werkte ook in 2021 met extra beveiligers in het openbaar vervoer, op verzoek van de gemeente. De gemeente heeft volgens afspraak hier € 2,0 mln. aan bijgedragen.

Inrichting verkeer

Besteding Enecoreserve Verbetering duurzame mobiliteit
Begin 2021 heeft de raad ingestemd met de inzet van de reservering voor verbetering van duurzame mobiliteit (RIS 307106).

In 2021 is gewerkt aan diverse projecten No Regret CID-Binckhorst en Schaalsprong. Ook is gestart met fietsprojecten, zoals de sterfietsroutes Trekfietstracé aan de Pletterijkade, Scheveningen Bad, Vroondaal en de Schenkkade. Hier is € 5,1 mln. aan besteed. De lagere besteding van € 4 mln. is onderdeel van het resultaat op het programma Mobiliteit. Hiertegenover staat een lagere onttrekking aan deze reserve, die is verantwoord in programma 15 Financiën.

De lagere besteding komt door: het later of niet starten van een project, de lange doorlooptijd door een tekort aan personele capaciteit, de complexiteit van opgaven in beperkte ruimte, een verschil in visie, veel interventies in de initiatieffase en meer inspraakrondes.

Een paar voorbeeldprojecten: Smart Mobility, ombouw viaducten, het opwaarderen van HOV-haltes, CID Binckhorst, Haga Hub, management op projecten voor het openbaar vervoer: latere instroom van project- en/of programmaleiders.

Rotterdamsebaan
De Rotterdamsebaan is in februari 2021 opengesteld voor het verkeer. Hiermee is het grootste deel van het project afgerond. Komende jaren worden de resterende projecten uitgevoerd, onder andere een tweede watertoevoer, de nieuwe bediencentrale en kunstprojecten aan beide kanten van de tunnel. Verder loopt nog een juridische procedure met betrekking tot 1 van de aangekochte percelen.
Financieel gezien is in 2021 minder besteed dan gepland. Dit komt door het doorschuiven van resterende werkzaamheden naar latere jaren en door het positieve projectresultaat. In 2021 is bij de begroting € 42,3 miljoen daarvan vrijgegeven. In totaal is € 26,3 mln. besteed in 2021. 

Netwerk RandstadRail, lijn 1
Met de oplevering van Prins Willemstraat (RIS299754), het deel kust (Gevers Deynootweg en Jurriaan Kokstraat (RIS 300029/RIS 303482) en de Alexanderstraat in het centrum (RIS 303483) is lijn 1 vrijwel klaar. De aanleg van de rotonde Duinstraat is uitgesteld naar 2023. Er is niet op tijd overeenstemming bereikt met de kioskhouder.

Straten, wegen en lanen
In 2021 is gewerkt aan de voorbereiding en uitvoering van projecten uit het Uitvoeringsprogramma van de Kadernota Straten, Wegen en Lanen (SWL) 2020-2024 (RIS 280303).

·          Het gaat om de volgende projecten:
·         Herinrichting Jan van Beersstraat. Dit wordt meegenomen met de rioolvervanging in Spoorwijk. De werkzaamheden zijn in april 2021 gestart en lopen door tot augustus 2022.
·         Noordwestelijke hoofdroute trajectdeel 3, Houtrustbrug en knelpunten President Kennedylaan-Johan de Wittlaan: de werkzaamheden zijn 11 oktober gestart en lopen door tot maart 2022.
·         Kruispunt Rijnstraat-Bezuidenhoutseweg-Koningin Julianaplein: uitvoering na 2021. Het voorontwerp heeft een relatie met het ontwerp herinrichting Koningin Julianaplein.
·        Verkeersmaatregelen kwaliteitsverbetering centrum-noord, waaronder de aanpak van doorgaand autoverkeer Mauritskade: het implementatieplan voor de eerste fase is vastgesteld.
·         Ongelijkvloerse kruising Erasmusweg-Lozerlaan: het schetsontwerp is verder uitgewerkt en wordt begin 2022 afgerond. De uitwerking van het ontwerpproces heeft meer tijd gekost. Het schetsontwerp wordt in 2022 vastgesteld en uitgewerkt tot een voorontwerp.
·       Vereenvoudigen verkeersstromen Zevensprong: is in oktober 2021 gestart met het uitwerken tot een schetsontwerp.
·        Onderdoorgang Hildebrandplein: de verkenning is uitgewerkt tot een schetsontwerp van de voorkeursvariant. Het voorontwerp staat gepland voor 2022.
·       Verkeersmaatregelen Wateringseveld: er is gewerkt aan schetsontwerpen voor 2 kruispunten: Laan van Wateringseveld-Noordweg en Laan van Wateringeseveld-Oosteinde. De schetsontwerpen worden in 2022 uitgewerkt tot voorontwerpen.
·         Noordwestelijke hoofdroute trajectdeel 1 (Machiel Vrijenhoeklaan – Sportlaan): de voorbereiding van de aanleg van de groenzone van de Haagse Beek langs de Sportlaan is afgerond. Het werk is gestart en loopt door tot het tweede kwartaal van 2022.

Verkenningen
Het verkennen van de mogelijkheden van een ongelijkvloerse kruising Scheveningseweg-Teldersweg is vanwege capaciteitstekort uitgesteld naar begin 2022. Dit kruispunt is onderdeel van de noordwestelijke hoofdroute. In samenhang met de ontwikkelingen van de internationale zone is een ongelijkvloerse kruising gewenst. Voor de uitwerking van de voorstellen uit de verkenning mobiliteit Transvaal en Schilderswijk West (RIS 307261) is een participatietraject gestart.

Verkeersveiligheid
De activiteiten van het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2020-2022 (RIS 305102) zijn verder uitgevoerd. Dit is gebeurd aan de hand van de 6 thema’s uit de nota Kiezen voor verkeersveiligheid (RIS 305028). Buiten zijn werkzaamheden uitgevoerd voor fietsers en voetgangers. Daar waar mogelijk wordt de maximale snelheid teruggebracht van 50 naar 30 km per uur. Daar waar 50 km per uur geldt en de snelheid niet omlaag mag, richten we de weg zo veilig mogelijk in.

Resultaten in 2021
In het kader van het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2020-2022 (RIS 305102) zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

·          Bij 8 basisscholen zijn schoolzones gemaakt. In 2021 zijn de voorbereidingen gestart voor nog eens 11 schoolzones. 8 schoolstraten zijn klaar.
·         Op de Goudenregenstraat is een oversteekplaats veiliger gemaakt.
·         Er zijn verkeersveiligheidsmaatregelen doorgevoerd op de Melis Stokelaan/Leggelostraat, Badhuisweg, Valkenbosplein, Groot Hertoginnelaan/Banstraat, Maanweg/Regulusweg en op de Thomsonlaan/Valkenboskade. Voorbereid in 2021: de oversteken op de Stieltjesweg en de Laan van Meerdervoort ter hoogte van de Panomalaan.
·         In 2021 zijn black spots aangepakt op De La Reyweg/Dierenselaan en op het Veluweplein. De Berensteinlaan/Melis Stokelaan wordt in januari 2022 afgerond. 4 locaties zijn in voorbereiding: Vaillantlaan/Hoefkade, Loosduinsekade - weg/Zuiderparklaan/Valkenboslaan, De La Reyweg/Terletstraat/Kempstraat en de Zevensprong.
·         De 30km-zones zijn klaar in de Van der Vennestraat en bij het Willem Dreespark/Troelstrakade. Voor 11 projecten zijn de voorbereidingen gestart. Ze worden begin 2022 uitgevoerd. Ook wordt een bijdrage geleverd aan snelheidsremmende maatregelen op de Dr. Lelykade.
·         De gemeente Den Haag is gestart met een lobby naar het Openbaar Ministerie om meer snelheids-en roodlichtnegatiecamera’s in de stad te krijgen. Zo zijn 2 snelheidscamera’s geplaatst op het Sweelinckplein en 2 roodlichtnegatie/snelheidscamera’s op de Vaillantlaan.
·         Hier zijn veilige snelheden uitgevoerd: Troelstrakade, Van der Vennestraat; voorbereid: Ruychrocklaan 1, Cremerweg, Van Hogenhoucklaan, Laan van Eik en Duinen, Schaarbergen/Terletstraat.

Door vertraging in de voorbereiding of samenloop met ander projecten (WarmtelinQ, rioolvervanging) verschuift de uitvoering van projecten. Dit is het geval op de Ruychrocklaan. In 2021 is € 2,7 mln. gerealiseerd, waarvoor € 3,1 mln. was begroot. 

Verkeerseducatie en gedragsverandering

Resultaten in 2021

·        Specifiek voor basisscholen is het programma Veilig leren fietsen uitgevoerd. Ruim 10.000 kinderen van 30 Haagse basisscholen doen hier jaarlijks aan mee.
·       Voor het voortgezet onderwijs is het programma Biking2skool=cool uitgevoerd. Dit programma is gericht op de fietsvaardigheid en het vergroten van het fietsgebruik.
·       Oudere verkeersdeelnemers konden in 2021 meedoen aan fiets/e-biketrainingen, opfriscursussen rijvaardigheid en scootmobiel-cursussen.
·       Er was een pilot over verkeerseducatie op kinderdagverblijven voor kinderen van 0-4 jaar en hun ouders.
·       Er is een pilot uitgevoerd met het concept Biking2School op basisscholen waar het fietsgebruik laag is.

·        Volwassenen zoals nieuwkomers hebben via een flyer en nieuwsbrief informatie ontvangen over fietslessen in Den Haag.
·       Summer Cycling: fietsstimulering en fietsvaardigheid met stoere trucs voor jongeren die nog niet fietsen.
·       In de maand van de veilige schoolomgeving was de campagne ‘Onze scholen zijn weer begonnen’.
·       Andere campagnes voor jongeren gingen dit jaar over afleiding, fietsverlichting, alcohol en drugs en lachgas.
·       Er was een gedragsexperiment met een snelheidsmeterspaarpot om hardrijden binnen de bebouwde kom te verminderen.
·       Er een gedragspilot in Scheveningen om verkeersasociaal gedrag te verminderen. De gemeente doet dit samen met het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland, politie en gemeente Rotterdam.
·       Een gedragspilot over parkeren in de schoolomgeving is voorbereid.

In 2021 is aan verkeersveiligheid, verkeerseducatie, het doorvoeren van schoolzones en het inrichten van schoolstraten € 1,2 mln. besteed.

Mobiliteit Kust/Actieplan Scheveningen
Gestart in 2021: het programma Mobiliteit Kust. Aanleiding is de extreme overlast in de zomer van 2020 op het gebied van veiligheid en mobiliteit. Binnen dit programma wordt gewerkt aan oplossingen voor morgen en visievorming voor de langere termijn.

Deelscooters
In 2021 zijn concrete stappen gezet om de parkeeroverlast van deelscooters tegen te gaan. Er is meer stallingscapaciteit gecreëerd op het Zwarte Pad, de Vissershavenweg, de Strandweg, de Korte Zeekant, het Noordelijk Havenhoofd en het Zuiderstrand. Daarbij zijn duidelijke parkeervakken gemaakt. Buiten deze vakken kunnen de scooters niet afgemeld en dus ook niet geparkeerd worden.
Met alle deelscooteraanbieders zijn heldere afspraken gemaakt om achtergebleven scooters 's nachts of in de vroege ochtend te verwijderen. De vakken zijn dan ’s ochtends weer leeg.

Het tegengaan van de overlast van deelscooters blijft een belangrijk aandachtspunt. Dit komt terug in het Actieplan Scheveningen voor 2022.

Parkeeralternatieven
Park + Beach, Park & Bike en Uit-Je-Auto helpt bezoekers om niet met de auto door te rijden naar Scheveningen.

Deze voorzieningen worden nog niet optimaal gebruikt. In het strandseizoen kreeg dit extra aandacht. Hierbij is vooral gefocust op Park + Beach. Het aantal locaties waar deze service is aangeboden nam toe van 1 (CS New Babylon) tot 3 (CS New Babylon, Malieveld en Laakhavens-HS).

In april 2021 startte voor de 2e keer  de campagne Park + Beach. Het aantal gebruikers steeg van gemiddeld 1.050 gebruikers in de drukste maand in voorgaande jaren en 400 in 2020 tot 1.800 gebruikers in de drukste maand van 2021. Het totaal aantal gebruikers van Park + Beach in 2021 bedroeg ongeveer 6.100. De ervaringen worden verwerkt in een campagne voor 2022.

Verder wordt het parkeeralternatief opgenomen in een nieuwe reserverings-app. Deze app is in ontwikkeling en is in 2022 klaar.

Sterfietsroutes

Aantrekkelijke en veilige fietsroutes
In 2021 heeft de gemeenteraad het uitvoeringsprogramma Ruim baan voor de fiets 2020 – 2025 (RIS 306923) vastgesteld. De gemeente investeert in aantrekkelijke en veilige fietsroutes, waaronder sterfietsroutes en ontbrekende schakels op het hoofdroutenetwerk. De gemeente richt ook kruispunten fietsvriendelijker in en asfalteert de fietspaden.

Sterfietsroutes gewerkt in 2021

·          Sterfietsroute naar Wateringse Veld (RIS296344): het Veluweplein is met een twee-richtingen-fietspad verbeterd voor de fietser. De werkzaamheden op de ’s Gravezandelaan zijn gestart. De aanbestedingen zijn voorbereid voor de Monstersestraat en de Schalk Burgerstraat.

·          De werkzaamheden aan het tracé Schalk Burgerstraat zijn voorbereid. De uitvoering vindt plaats in 2022.
·         Sterfietsroute Trekvliettracé: de verkeersveiligheid op de fietsoversteken in Bosweide op de Postenkade en de Ringelwikke (RIS 304153) zijn verbeterd.

·          Sterfietsroute Scheveningen – Dorp: Scheveningseweg, tussen Laan van Meerdervoort en Carnegielaan. Het definitief ontwerp is verder uitgewerkt, het project wordt in 2023 uitgevoerd.
·         Sterfietsroute Schilderswijk-Moerwijk (RIS 304629): de Parallelweg (Koningsstraat – Hollands Spoor) is opnieuw ingericht. Ook is gestart met het Oranjeplein.

·          Sterfietsroute Centrum – Voorburg – Ypenburg - Nootdorp: kruising Westvlietweg-Spoorlaan: in 2021 is het ontbrekende perceel aangekocht. Met het aanbrengen van straatwerk op het nieuw gekochte perceel is de sterfietsroute klaar.

Sterfietsroutes in voorbereiding

·          Metropolitane fietsroute Den Haag – Pijnacker (Den Haag Centrum – Ypenburg/Trekfietstrace): er is samen met de regio gewerkt aan deze fietsroute. Het gaat met name om de fietsmaatregelen in de Binckhorst, bij de Nieuwe Tolbrug en op de Pletterijkade. In 2022 wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de realisatie van deze route.
·         Sterfietsroute Trekfietstracé: er ligt een plan voor verbeteringen van de inrichting op de Pletterijkade en een twee-richtingen-fietsoversteek op het Rijswijkseplein.
·         Metropolitane fietsroutes Den Haag – Westland (Den Haag – Monster en Den Haag – Naaldwijk): in samenwerking met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Westland is een verkenning gedaan naar maatregelen op deze 2 fietsroutes van Den Haag naar Westland. Deze fietsroutes volgen grotendeels de sterfietsroutes Vroondaal en Vrederust. In 2022 wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de realisatie van deze route.
·         De Sterfietsroute Wassenaar: Leidsestraatweg tussen Waalsdorperlaan en fietspad Haagse Bos: dit is vrijgegeven voor inspraak.
·         Sterfietsroute Verlengde Velostrada fase1: brug over de Trekvliet en Trekvlietplein.
·         Sterfietsroute Den Haag Centrum – Scheveningen Bad, zoals Nassauplein, Dr. Aletta Jacobsweg.
·         Sterfietsroute Den Haag Centrum – Vroondaal, zoals Steijnlaan, Dierenselaan en Escamplaan.

Ook in voorbereiding
In 2021 zijn de volgende ontbrekende schakels op het hoofdfietsnetwerk verder voorbereid:

·          Zeestraat inclusief kruispunt Javastraat/Scheveningseweg: het ontwerp voor de nieuwe inrichting is vrijgegeven voor inspraak (RIS 310616).
·         Elandstraat (Vondelstraat – Waldeck Pyrmontkade).
·         Schenkkade.
·         Westvlietweg – Park Nabij.
·         Laan van NOI – Haagse Bos (RIS 3030300).
·         Sterfietsroute Scheveningen – Haven: Kranenburgweg en de Vreeswijkstraat: door capaciteitstekort is nog niet gewerkt aan deze projecten. Deze worden in 2022 opgestart.

Verder is de doorstroming voor fietsers bij kruispunten verbeterd. De kruispunten die zijn aangepast tijdens de coronacrisis zijn geëvalueerd. Deze aanpak wordt voortgezet (RIS 310348). Het kruispunt Loevensteinlaan – Hengelolaan is fietsvriendelijker ingericht in combinatie met het vervangen van de verkeerslichten. De ontwerpen voor een aantal andere kruispunten, zoals de Laan van Meerdervoort – Regentesselaan, is uitgewerkt. Realisatie: 2022.

In 2021 is aan de Sterfietsroutes en de ontbrekende schakels € 4,3 mln. besteed, inclusief een investering van € 1,2 mln.

In 2021 is gestart met de evaluatie van ‘Winkels open, fietsers lopen’. Voor de Gedempte Gracht/Gedempte Burgwal is nader onderzocht of dit voor de Grote Marktstraat een alternatief voor fietsers kan zijn (RIS 305671).

 Meer nieuwe fietsers
Het fietsgebruik is in 2021 opnieuw gestimuleerd, vooral in wijken waar weinig gefietst wordt. Hiervoor zijn projecten uitgevoerd, zoals het kinderfietsenplan, de fietsheldencampagne, summer cycling, de fietslichtjesparade, de opening van service & infopunt en de communicatiecampagne ‘Den Haag fietst’.

Asfalteren fietspaden
2021 is het vijfde en laatste jaar van de pilot Overprogammering (RIS 303151). Het omzetten van tegelfietspaden in rood asfalt.De doelstelling om € 1,0 mln. extra te besteden, bleek in dit laatste jaar moeilijk te halen. De tracédelen worden steeds korter. Sommige tracédelen worden pas later uitgevoerd in het kader van werk-met-werk. In totaal is € 1,2 mln. besteed en 1,9 km tegelfietspad omgezet in asfalt.

Fietsonvriendelijke situaties
Al jaren worden fietsonvriendelijke situaties aangepakt die door de Fietsersbond zijn aangedragen. De Fietsersbond is hiermee gestopt. Gezien het belang van de veiligheid voor fietsers heeft de gemeente een eigen systeem opgezet. Via de website Denhaag.nl kunnen mensen een onvriendelijke situatie melden.
Het wegvallen van de projectenlijst van de Fietsersbond zorgt in 2021 voor een lagere besteding. In totaal is € 0,2 mln. besteed.

Fietsenstallingen
Veel strandbezoekers laten hun fiets lukraak achter op de Boulevard of bij een strandopgang. Dit leidt vooral op zomerse dagen tot een wildgroei van fietsen die soms ook de doorgang voor hulpdiensten of mindervaliden versperren. Daarom zijn in 2021 vanuit het actieplan diverse praktische aanpassingen gedaan om het stallen van fietsen beter te regelen. Zo zijn er pop-up stallingen rond het Palaceplein geplaatst en tijdelijke fietsenrekken bij de strandopgangen. Resultaat: enkele honderden extra stallingsplekken voor fietsen. Ook is de zichtbaarheid en vindbaarheid verbeterd van de bewaakte stallingen (Biesieklettes) en onbewaakte stallingen. Wat het wildparkeren ook is tegengegaan: de fietscoaches op drukke dagen op het Palaceplein, op de middenboulevard en bij het sportstrand.

Afsluiting Strandweg
Om overlast van flanerend autoverkeer tegen te gaan, is de Strandweg vanaf juni in de avonduren dagelijks aan beide kanten afgesloten met hekken, verkeersregelaars en beveiligers. Ook zijn de achterliggende woonstraten op 5 plekken afgezet. In de eerste helft van september zijn er aan beide zijden van de Strandweg slagbomen en een capaciteitsbeheersysteem geplaatst. Deze zijn in oktober en november getest.

De dagelijkse afsluiting van de Strandweg en achterliggende woonstraten werkt. De kosten van de maatregel waren fors, maar de overlast nam aantoonbaar af en de rust is weer terug. Betrokken bewoners en de meeste ondernemers zijn blij met de maatregel. Daarom staat dit ook komend jaar weer op de planning.

Inzet verkeersregelaars
In 2021 zijn de verkeersregelaars gekoppeld aan de drukte-scenario’s. Verder is gebruik gemaakt van verkeersregelaars om de afsluiting van de Strandweg mogelijk te maken. Vanaf 3 juni is de Strandweg in de avonduren dagelijks aan weerszijden handmatig afgesloten. Dat geldt ook voor de achterliggende woonstraten. Op 6 juli heeft de gemeente besloten om verder te gaan met het handmatig afsluiten. Tegelijk is een systeem met slagbomen gemaakt en op 17 september in gebruik genomen.

Betere informatievoorziening
In 2021 zijn bezoekers van Scheveningen op allerlei manieren geïnformeerd over de bereikbaarheid, bestemmingskeuze, veiligheid, verordeningen en faciliteiten in de badplaats. Dit op diverse momenten in de ‘customer journey’ (van voorbereiding en verblijf tot aan de terugreis) en via verschillende kanalen, van websites tot aan de hosts en het Infopunt ter plaatse.

Voorjaar 2021 is gestart met het updaten en bundelen van de informatie op denhaag.nl. Het resultaat is geplaatst op denhaag.nl/strand en op denhaag.com. De informatie is te vinden in het Nederlands, Duits, Engels en Frans. Dit jaar ging het nog om een statische bereikbaarheidskaart, met deels doorklikbare informatie in tekst en beeld. Voor 2022 wordt de kaart doorontwikkeld en geïntegreerd met de ruimtemonitor. Dan is ook real time informatie over de bezetting van parkeergarages te zien. 

Parkeren in woongebieden
De uitvoering van Bezuidenhout-Oost fase 3 is gestart en duurt ongeveer 2 jaar. Het project Parkeren in woongebieden in de Mient is door langlopende juridische procedures niet volgens planning gestart. Op dit moment is het lastig in te schatten wat de daadwerkelijke vertraging zal zijn. Er wordt gewacht op de uitspraak van de rechter in de beroepsprocedure. De aanbesteding is on hold gezet.
In het najaar van 2021 zijn plannen van aanpak gemaakt voor de parkeerproblemen in Rustenburg-Oostbroek, Laakkwartier en het Oude Centrum. In 2022 worden de eerste maatregelen genomen.

Voor het parkeren in woongebieden was € 1,2 mln. beschikbaar. Gerealiseerd €0,7 mln.

Ontwikkeling P+R
Het P+R-arrangement (RIS 295803) biedt bezoekers een aantrekkelijk aanbod om snel en goedkoop op de eindbestemming in de centrale zone en Scheveningen te komen.

Voor de verplaatsing van P+R Hoornwijck naar de N-Kavel (RIS 307509) is een plan uitgewerkt met een businesscase. Het Industrieschap De Plaspoelpolder is met een consortium in gesprek over de ontwikkeling van de kavel. De gemeente moet in 2022 bepalen of er wordt geïnvesteerd in een P+R op deze locatie. Of worden in de toekomst parkeerplaatsen gehuurd, zoals nu bij P+R Hoornwijck? De plannen voor de maatregelen voor P+R Ypenburg zijn klaar voor uitvoering in 2022. Het project P+R Forepark wordt weer gestart nu er nieuws is over de Decathlon kavel.

De gemeente heeft zowel betaalde als onbetaalde promotieacties uitgevoerd om het gebruik van Park + Beach te stimuleren. De belangrijkste doelgroep voor Park + Beach zijn bezoekers van buiten Den Haag. Specifiek was de campagne gericht op mensen in de regio die met de auto naar de kust komen. Om deze doelgroep te bereiken, zijn vanaf de start van het strandseizoen online advertenties ingezet. Hiervoor is een online marketingbureau ingeschakeld. De resultaten zijn zeer goed.

Deelmobiliteit en mobiliteithubs
In 2021 zijn in Scheveningen op diverse plekken in de kuststrook vakken voor het parkeren van deelscooters gemaakt. Dit systeem werkt goed en wordt in 2022 verder uitgebreid in Scheveningen en het centrum.

Ook zijn er dit jaar veel deelauto’s en gereserveerde plekken voor deelauto’s bijgekomen. Het aandeel elektrische deelauto’s groeide sterk. In 2021 is de vijfde autodeelcoöperatie met subsidie van de gemeente opgericht. In mei is een subsidieregeling vastgesteld om het aantal autodeelcoöperaties in onze stad verder te laten groeien. Deze subsidieregeling loopt van 2021 tot 2023.

Verschillende initiatieven zijn ontstaan voor het ontwikkelen van mobiliteitshubs. In de Bomenbuurt wordt dit door de gemeente zelf getrokken. In de Veerkaden-garage en het Beatrixkwartier faciliteert de gemeente de plannen voor hubs die door commerciële partijen worden ontwikkeld.

Fietsparkeren
Den Haag heeft 20 gratis en bewaakte fietsenstallingen en 2 semi-bemande Biesieklette fietsenstallingen. In 2021 bedroeg de bijdrage van de gemeente aan Biesieklette voor het beheer en exploitatie circa € 3,2 mln.
De KJ-stalling-CS is in volledig in eigen beheer bij de gemeente.

·          Overige activiteiten in 2021
·          De subsidieregeling buurtstallingen (RIS 307988) is vernieuwd. 2 buurtstallingen zijn gerealiseerd: in de Mandarijnstraat en Zoutmanstraat.
·         Dit jaar waren de voorbereidende werkzaamheden voor de fietsenstallingen Amare.
·         In 2021 is gestart met de eerste wijkaanpak in het Geuzen- en Statenkwartier. De resultaten uit de bewonersavonden worden uitgewerkt in een voorlopig voorontwerp.
·         huur pand voor nieuwe in 2022 te openen (openbare en bewoners) fietsenstalling Plein/Korte Poten. Deze stalling vervangt de huidige pop-up stalling op het Plein en is een betere, volwaardige stalling.
·         De fietsflat Rijnstraat is opgeknapt.
·         De opknapbeurt en het vergroten van de fietsenstalling Buitenhof is voorbereid. Dit start begin 2022.
·         Evaluatie fietscarrousel (RIS 309445).
·         Optimaliseren parkeerverwijssysteem: dit project is niet doorgegaan wegens capaciteitstekort.

Verkeersmanagement
Den Haag vervangt de verkeersregelinstallaties altijd met de laatste stand van de techniek. Deze installaties worden momenteel geschikt gemaakt voor intelligente verkeerslichten. Deze zijn in staat te communiceren met voertuigen of met een app op een smartphone. In 2021 zijn 7 gewone installaties vervangen. Daarnaast zijn 26 installaties omgebouwd tot intelligente verkeerslichten. Eind 2021 telt Den Haag 53 intelligente installaties. De techniek is nog in ontwikkeling. De gemeente Den Haag is actief betrokken bij landelijke verbetertrajecten om tot effectievere toepassingen voor de verkeersregelaars te komen.

De gewijzigde instellingen van verkeerslichten zijn geëvalueerd en gerapporteerd aan de gemeenteraad (RIS 310348). Het gaat erom dat fietsers en voetgangers meer groentijd krijgen en zo beter afstand kunnen houden vanwege corona. Uit de evaluatie blijkt dat de doorstroming voor fietsers verbeterd is, zonder dat dit een negatief effect heeft op de doorstroming voor het openbaar vervoer of de verkeersveiligheid.

Allerlei verkeersinformatiebronnen en de 140 verkeerscamera's geven in de verkeerscentrale zicht op het verkeer in en om de stad. We informeren de reiziger bij afwijkingen en geven routeadviezen. Ook wordt gelet op goede doorstroming op omleidingsroutes bij wegwerkzaamheden. Voor bijzondere projecten, zoals onderhoudswerkzaamheden aan de Utrechtsebaan, zijn in 2021 specifieke verkeersregelscenario’s opgesteld en ingezet. Ook zijn scenario’s ingezet om het publiek te wijzen op de coronamaatregelen. Verder zijn informerende scenario's ontwikkeld voor demonstraties op en rond het Malieveld.

In 2021 zijn 7 verkeersregelinstallaties vervangen. Hiervan zijn er 3 in samenwerking met integrale projecten aangepakt: het Veluweplein, het Haga Ziekenhuis en binnen NRR Lijn 1 Scheveningen. Ook zijn 4 installaties autonoom vervangen, waaronder 1 van de meest complexe kruispunten in Nederland, de zevensprong en het grote kruispunt Willem Witsenplein. Aan verkeersmanagement is in 2021 € 6,2mln. besteed.

Bereikbaarheidsregie
In 2021 zijn 344 activiteiten uitgevoerd om werken af te stemmen die grote impact hebben op het verkeer. Daaronder bevonden zich 252 bouwprojecten en wegwerkzaamheden en 89 activiteiten van Rijkswaterstaat en ProRail in onze regio. In verband met de coronamaatregelen waren er dit jaar slechts 3 grote evenementen in Den Haag.

Gerealiseerde projecten met grote stedelijke impact zijn: de vervanging van de verkeersregelinstallaties aan de Loosduinseweg (Zevensprong), het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers op het Veluweplein (sterfietsroute), het vernieuwen van de tramsporen van lijn 1 (Centrum en Scheveningen), het vernieuwen van het asfalt op de Koningskade, en de Rotterdamsebaan. De uitvoering van deze activiteiten is mogelijk gemaakt door het vooraf vastgestelde uitvoeringsprogramma Regie op bereikbaarheid 2021-2022 (RIS 307581).

Door een verbeterde registratie van projecten, via een nieuw landelijk registratiesysteem, zien we een duidelijke toename van het aantal activiteiten. Dit komt terug in de activiteiten van Rijkswaterstaat.

Parkeren

Parkeren op straat
Op 1 februari 2021 is de kraagregeling in Laakkwartier-Oost omgezet naar een reguliere parkeerregeling. Tegelijkertijd zijn de 4 vergunningsgebieden in Laak samengevoegd tot 1 vergunningsgebied. Op basis van een onderzoek naar draagvlak voor invoering van betaald parkeren is op 1 februari 2021 een parkeerregeling ingevoerd in Moerwijk-Noord en Architectenbuurt. Op juni 2021 volgden de Notenbuurt en Westbroekpark.

Stallingsgarages
In samenwerking met de Veiligheidsregio Haaglanden is bekeken hoe de gemeentelijke stallingsgarages die groter zijn dan 1.000 m² brandveiliger kunnen worden gemaakt. In 35 van de 106 gemeentelijke stallingsgarages zijn volgens het Bouwbesluit brandveiligheidsmaatregelen nodig. In 2021 zijn de 15 laatste garages brandveiliger gemaakt.

Parkeerbelasting

In 2021 zijn de tarieven voor parkeren op straat en voor parkeervergunningen trendmatig verhoogd. Daarnaast stegen de parkeerbaten in 2021 met € 1 mln. Dit komt door uitbreiding van de gebieden waar betaald parkeren geldt. Het komt ook door verhoging van de prijs van de parkeervergunning van een derde en volgend voertuig.

De totale baten van parkeerbelasting komen in 2021 op circa € 65,9 mln.

Deze pagina is gebouwd op 10/31/2024 08:56:56 met de export van 10/31/2024 08:47:09