Jaarverslag

Mobiliteit

Wat is beoogd en wat is behaald?

Resultaten in 2021

  • De Rotterdamsebaan is opengesteld voor het verkeer en in beheer genomen.
  • Met de oplevering van de Prins Willemstraat (RIS299754 ), het deel kust (Gevers Deynootweg en Jurriaan Kokstraat (RIS 300029 /RIS 303482 ) en de Alexanderstraat in het centrum (RIS 303483 ) is Netwerk Randstadrail lijn 1 vrijwel afgerond.
  • Er is 1,9 km tegelfietspad omgezet in asfalt.
  • Samen met de politie en partners is samengewerkt aan een veiliger Den Haag. In het kader van het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2020-2022 (RIS 305102 ) zijn diverse maatregelen genomen om het Haagse verkeer veiliger te maken, zoals het inrichten van schoolzones, de aanpak van blackspots, het realiseren van 30 km-zones en verkeerseducatieprojecten.
  • 15 garages zijn brandveiliger gemaakt. Er hebben 15 garages een brandveilig-upgrade aanpak gehad
  • In 2021 is verder gewerkt aan onderzoeken, verkenningen, propositie, het belangrijke fundament voor de mobiliteitstransitie, de Schaalsprong openbaar vervoer, met hierin de 3 corridors: Koningscorridor, Zuidwest landcorridor en Oude lijn.
  • Een variantenstudie is afgerond naar een vrij liggend hoogwaardig openbaar vervoer in het Central Innovation District.
  • Een ruimtelijke visie is opgesteld voor de hele Verlengde Velostrada, in samenwerking met de gemeente Leidschendam-Voorburg.
  • Het voorlopig ontwerp van tram 16 is vastgesteld. De haltes worden toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking.
  • De samenwerkingsovereenkomst tussen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, HTM en de gemeente is ondertekend.
  • Het programma Mobiliteit Kust is gestart. De gemeente neemt maatregelen om de overlast met deelscooters tegen te gaan. Het stallen van fietsen is gereguleerd en de Strandweg is afgesloten om het flaneren van autoverkeer tegen te gaan.
  • De Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030 is vastgesteld.
  • Het uitvoeringsprogramma Straten, Wegen en Lanen 2020-2024 is vastgesteld.
  • Het schetsontwerp voor de ongelijkvloerse kruising Lozerlaan/Erasmusweg is verder uitgewerkt.
  • Begin 2021 heeft de raad het uitvoeringsprogramma Ruim baan voor de fiets 2020-2025 vastgesteld.
  • Verder is onderzocht of de Gedempte Gracht/Gedempte Burgwal een alternatief voor fietsers kan zijn.
  • Het implementatieplan Kwaliteitsverbetering Centrum-Noord is vastgesteld.
  • De subsidieregeling buurtstallingen is vernieuwd en geïmplementeerd voor 5 jaar.
  • Deelmobiliteit is gestimuleerd, evenals ontwikkelingen voor mobiliteitshubs zoals Bomenbuurt. Om het aantal autodeelcoöperaties verder te laten groeien, is een subsidieregeling vastgesteld.

Indicatoren en kengetallen

Prestatie-indicatoren

Nulmeting 2015

Realisatie 2020

Realisatie 2021

Begroting 2021

Aantal km fietspad binnen de bebouwde kom van Den Haag per 1-1

349

363

363

               364

Aantal km fietsstrook binnen de bebouwde kom van Den Haag per 1-1

63,1

59

60

59

Aantal fietsparkeerplekken in Centrum, Scheveningen, stations en enkele RR-halten

           16.000

34.415

34.515

35.415

Aantal gerealiseerde fietsparkeerplekken

10.620

100

1.000

Het aantal kilometers waar de positie van de fiets substantieel verbeterd is

7

3,9

3

Jaarlijkse fietsindex (hoe vaak wordt de fiets gebruikt)

                  123

124

123

135

 
Aantal km fietspad binnen de bebouwde kom van Den Haag
Het aantal kilometer is afgerond 1 km lager dan de begroting. Het werkelijke verschil is een paar honderd meter. Zo was in de begroting 2021 al een deel van de Schalk Burgerstraat opgenomen. Deze werkzaamheden vinden in 2022 plaats. In 2021 zijn een paar stukjes fietspad bijgekomen. Wel zijn grotere stukken van het fietsnetwerk waar de kwaliteit is verbeterd, zie indicator "Het aantal kilometers waar de positie vd fiets substantieel verbeterd is".

Aantal km fietsstrook binnen de bebouwde kom van Den Haag
Het aantal is hoger dan de begroting. Dit komt vooral doordat project Badhuisweg daarin niet was meegenomen. Daarnaast zijn fietsstroken op het traject Prins Willemstraat (Schevingen, lijn 1) opgeleverd.

Aantal gerealiseerde fietsparkeerplekken
Aantal is lager dan in de begroting. De 900 plekken voor stalling Amare worden in 2022 opgeleverd. De 100 plekken bij Plein zijn opgeleverd. Overigens zijn er 300 plekken bij Kijkduin opgeleverd, die buiten deze indicator vallen.

Het aantal kilometers waar de positie vd fiets substantieel verbeterd is
De projecten waarbij de positie van de fiets is verbeterd zijn: Badhuisweg, Prins Willemstraat - Gevers Deynootweg, Vaillantplein, fietspaden Bosweide, herinrichting Parallelweg, asfalteren Kerkhoflaan, Troelstrakade en Scheveningseweg. In 2021 is aantal kilometers hoger omdat het project Badhuisweg niet in de begroting was meegenomen.

Jaarlijkse fietsindex
Realisatie (123) is lager dan de begroting (135). Verondersteld werd dat de corona in 2021 grotendeels voorbij zou zijn. In werkelijkheid heeft corona in heel 2021 een rol gespeeld (in 2020 vanaf maart). Op de gemeten fietsintensiteiten zien we daardoor per saldo nog een kleine afname t.o.v. 2020.

Effect indicatoren

Peildatum/ -periode nulmeting

Nulmeting

Realisatie 2020

Realisatie 2021

Begroting 2021

Aantal van de 15 toplocaties die in de Haagse Nota Mobliliteit (HNM) zijn benoemd die binnen de reistijdnorm bereikbaar zijn vanaf de twee dichtstbijzijnde (intercity)stations 

2013

9

9

gegevens
(nog) niet
beschikbaar

9

Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van auto

2013

36%

31%

32%

31%

Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van openbaar vervoer

2013

14%

18%

11%

18%

Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van fiets

2013

18%

23%

26%

23%

Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van lopen

2013

31%

28%

31%

28%

Het aantal buurten met een parkeerdruk van meer dan 90%

2014

21

21

31

21

Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag
Het aandeel verplaatsingen is beïnvloed door de corona. Met name het aandeel OV is hierdoor lager.

Het aantal buurten met een parkeerdruk van meer dan 90%
Het aantal buurten met een parkeerdruk van meer dan 90% is per saldo met 10 toegenomen naar 31. Deze toename heeft meerdere oorzaken. Op basis van de beschikbare data is de parkeerdruk in Den Haag  met 3% toegenomen. In 2021 is meer gemeten waardoor meer meetdata beschikbaar is. HIerdoor is een nauwkeuriger beeld ontstaan van de werkelijke parkeerdruk in de stad.

Deze pagina is gebouwd op 01/18/2024 10:50:35 met de export van 01/18/2024 10:42:27