Samenstelling programma (obv gerealiseerde lasten en toevoegingen aan reserves
Samenstelling dekkingprogramma (obv gerealiseerde baten incl. ontrekkingen aan reserves)
Wat heeft het gekost?
Financiële verantwoording op hoofdlijnen
Binnen dit programma is circa 70% van het geld besteed aan afvalverwijdering en afvalstoffenheffing. Daarnaast is circa 15% aan energietransitie/duurzaamheid besteed en 12% aan milieubeleid, milieubeheer en luchtkwaliteit.
De afvalstoffenheffing is de belangrijkste bron van inkomsten. Dit levert 64% van de inkomsten op. Het restant is gedekt uit de ontvangen subsidies, reserves (zoals Enecomiddelen), opbrengsten vanuit derden (zoals laadinfra) en algemene middelen.
Bedragen x € 1.000 | ||||||||||
Rekening 2020 | Begroting 2021 voor wijziging | Begroting 2021 na wijziging | Rekening 2021 | Resultaat 2021 | ||||||
Lasten | 101.791 | 99.888 | 127.600 | 127.673 | 73 | N | ||||
Baten | 70.199 | 83.599 | 88.699 | 91.085 | 2.385 | V | ||||
Saldo exclusief reserves | 31.592 | N | 16.289 | N | 38.900 | N | 36.588 | N | 2.312 | V |
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 376 | 1.825 | 521 | 292 | 230 | N | ||||
Saldo inclusief reserves | 31.216 | N | 14.464 | N | 38.379 | N | 36.297 | N | 2.082 | V |
Toelichting financieel resultaat programma
Resultaten
Het programma Duurzaamheid, milieu en energietransitie sluit af met een voordelig resultaat van € 2,1 mln. ten opzichte van de begroting. De belangrijkste afwijkingen ten opzichte van de begroting zijn:
- Subsidieregeling Aardgasvrije wijken € 0,8, mln. V
De gemeente Den Haag heeft subsidie van het Rijk ontvangen voor het aansluiten van de eerste Staedion flat op het warmtenet. Deze flat is in 2021 transitieklaar gemaakt en wordt later aangesloten op het warmtenet. Afspraken over de aansluiting en het besteden van het subsidiebedrag worden in 2022 concreet gemaakt. Hiertegenover staat een lagere onttrekking aan de gemeentebrede reserve Grote projecten op programma 15 Financiën.
- Energietransitie € 0,4 mln. V
Vanwege de langere doorlooptijd bij enkele projecten is minder geld uitgegeven. Vooral het afstemmen met partijen duurde langer dan verwacht. Verder is minder geld uitgegeven vanwege veranderingen in de wijkaanpak, waarin niet meer gewerkt wordt met wijkenergieplannen. Hiertegenover staat een lagere onttrekking aan de gemeentebrede reserve Duurzaamheid en energietransitie op programma 15 Financiën.
- Geluidssanering € 0,3 mln. N
Er zijn voor de zekerheid dit jaar geen kosten ten laste van de subsidie gebracht. Dat komt omdat de uitvoer van het project vertraging heeft opgelopen. Dit heeft te maken met onderbezetting bij Bureau Sanering Verkeerslawaai. Hierdoor is onzekerheid ontstaan of de gemaakte voorbereidingskosten ten laste van de subsidie kunnen worden gebracht.
- Omruilregeling dieselauto’s, brommers en snorfietsen € 0,6 mln. V
Er zijn minder subsidieaanvragen voor de omruilregeling ingediend dan verwacht. Er is rekening gehouden met extra aanvragen door de introductie van de milieuzone.
- Invoering milieuzones € 0,3 mln. V
De handhaving van de milieuzones is na de invoering geleidelijk opgepakt. Hierdoor zijn er minder personele kosten gemaakt. Verder is de oplevering van het handhavingssysteem vertraagd.
- Bodemsanering € 0,3 mln. V
De uitvoering van een aantal bodemprojecten is naar 2022 verschoven omdat de vergunningen nog niet rond waren. Verder is een aantal bodemprojecten niet afgerond vanwege saneringsmaatregelen.
Neutrale ontwikkelingen
Er is € 0,8 mln. meer aan lasten en baten gemaakt dan begroot in het kader van diverse subsidies. Het gaat vooral om Upcycle Your Waste, Plasticity en Bodem. Verder is € 0,2 mln. minder besteed en onttrokken aan de reserve Revolverende middelen dan begroot. Dit komt omdat er minder leningen aan Verenigingen van Eigenaars zijn verstrekt. Ten slotte is er € 0,1 mln. meer besteed en meer onttrokken aan de Regeling Reductie Energieverbruik.
Begrotingsoverschrijding
Voor het programma Duurzaamheid, Milieu en Energietransitie overstijgt het totaal aan gerealiseerde programmalasten het begrote lastentotaal niet. Er is daarom geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid
Verschillen 2021 t.o.v. 2020
In 2021 waren de lasten € 25,9 mln. hoger dan in 2020. De stijging heeft onder andere te maken met de uitgaven afvalstoffenheffing (€ 19,1 mln.), de uitgaven energietransitie (€ 1,9 mln.), de subsidiabele kosten (€ 2,2 mln.), de uitgaven van laadinfra (€ 2,4 mln.) en per saldo een stijging van de overige lasten (€ 0,3 mln.).
De baten waren € 20,8 mln. hoger dan in 2020. Tegenover de hogere lasten voor afvalstoffenheffing staan hogere baten van € 17,9 mln. Verder zijn er hogere baten vanuit laadinfra (€ 0,7 mln.) en ontvangen subsidies (€ 2,2 mln.).
Corona
2021 wordt gekenmerkt door de coronacrisis die van invloed is geweest op het gevoerde beleid. Dit had onder meer de volgende gevolgen:
- Er was dit jaar veel meer huishoudelijk afval doordat veel Hagenaars thuis werken. Met name de hoeveelheid gft, grofvuil en papier/karton is aanzienlijk toegenomen. Hierdoor zijn de kosten voor het inzamelen en verwerken van het afval gestegen. Dat geldt ook voor de kosten van het opruimen van bijplaatsingen. Vanuit het gemeentelijke coronafonds is een compensatie van € 7,4 mln. via de begroting toegekend.
- De basisscholen hebben in schooljaar 2020-2021 niet alle aangevraagde milieueducatielessen door kunnen laten gaan. Vooral de gastlessen gingen niet door. Er zijn inmiddels online lessen ontwikkeld. Er zijn voor € 0,2 mln. minder baten gerealiseerd door de maandenlange sluiting van School in Bos. Hiertegenover staan € 0,1 mln. minder lasten.
- Door thuiswerken en lockdowns wordt minder gebruik gemaakt van de laadpalen in de openbare ruimte. Bij een klein deel van de laadpalen wordt de omzet op basis van verbruik gegenereerd, terwijl de vaste lasten van deze palen gewoon doorlopen. Er zijn per saldo minder opbrengsten van € 0,2 mln.
Natuur- en milieu-educatie | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2021 | 3.351 | 174 | 3.177 | N | ||
Begroting 2021 | 3.690 | 392 | 3.298 | N | ||
Resultaat | 339 | V | 218 | N | 121 | V |
Toelichting lasten en baten
In 2021 is € 3,4 mln. aan natuur- en milieueducatie besteed. Hiervan is € 1,2 mln. uitgegeven aan milieueducatie (Den Haag werkt en lesmateriaal) en € 0,2 mln. aan School in Bos. Circa € 1,6 mln. heeft betrekking op de personeelskosten. Een bedrag van € 0,4 mln. betreft het vastgoed (zoals kapitaallasten).
De totale opbrengst bedraagt € 0,2 mln. Dit zijn vooral bijdragen van scholen voor het bezoek aan School in Bos.
Toelichting op financieel resultaat € 0,1 mln. V Lasten € 0,3 mln. V/I School in Bos/Milieu educatie projecten € 0,2 mln. V/I Vanwege de sluiting van in de eerste vijf maanden van het jaar vanwege corona en veel annuleringen in het najaar zijn er minder kosten bij School in Bos gemaakt. Verder zijn er ook minder projecten op scholen uitgevoerd. Overig € 0,1 mln. V/I Baten € 0,2 mln. N/I Inkomstenderving School in Bos € 0,2 mln. N/I |
---|
Afvalverwijdering & Afvalstoffenheffing | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2021 | 89.208 | 85.578 | 3.631 | N | ||
Begroting 2021 | 87.094 | 83.453 | 3.641 | N | ||
Resultaat | 2.114 | N | 2.125 | V | 10 | V |
Toelichting lasten en baten
In 2021 is € 89,2 mln. op de activiteit Afvalverwijdering & Afvalstoffenheffing besteed. Een bedrag van € 33,3 mln. heeft betrekking op de inzamelingskosten door Haagse Milieu Services, € 22,7 mln. op de verwerkingskosten en € 5,9 mln. op de verbrandingsbelasting. Voor de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing voor minima is € 8,9 mln. gerealiseerd. De kapitaallasten bedragen € 3,6 en de eenmalige kosten van ondergrondse restafvalcontainers bedragen € 2,6 mln. Daarnaast zijn de kosten van inning bruto € 2,9 mln. verder heeft circa € 4,1 mln. betrekking op handhaving. Overige kosten bedragen € 5,2 mln.
In 2021 is € 85,6 mln. aan opbrengsten gerealiseerd. Dit heeft voor een groot deel betrekking op inkomsten uit de afvalstoffenheffing: € 82,5 mln. In het kader van de kinderopvangtoeslagaffaire en de regeling Kwijtschelding van publieke schulden gemeentelijke belastingen is in totaal € 0,1 mln. kwijtgescholden over oude belastingjaren waar een compensatie (baten) van het Rijk tegenover staat. De overige opbrengsten zijn huurinkomsten van het overslagstation (€ 0,5 mln.), boetes voor het onjuist aanbieden van huisvuil (€ 0,7 mln.) en bijdragen van de Nedvang (€ 1,8 mln.). De opbrengsten worden verrekend met de voorziening Afvalstoffenheffing.
Toelichting op financieel resultaat Voor een nadere toelichting: zie het onderdeel voorziening afvalstoffenheffing onder Reserves en Voorzieningen. |
---|
Duurzaamheid | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2021 | 6.995 | 2.120 | 4.875 | N | ||
Begroting 2021 | 6.170 | 1.930 | 4.240 | N | ||
Resultaat | 825 | N | 190 | V | 635 | N |
Toelichting lasten en baten
In 2021 is € 7,0 mln. besteed op de activiteit Duurzaamheid. Hiervan betreft € 2,1 mln. het programma duurzaam woningonderhoud. Aan geluidssanering en reductie van energieverbruik is € 1,3 mln. besteed. Verder is er voor € 0,7 mln. subsidie verstrekt en was € 0,9 mln. voor duurzame stedelijke ontwikkeling. Daarnaast is er € 0,3 mln. besteed aan overige projecten waarvoor subsidies zijn ontvangen. Circa € 0,6 mln. heeft betrekking op de eigen organisatie. Voor algemene duurzaamheidstaken is € 1,1 mln. besteed.
In 2021 is € 2,1 mln. op de activiteit Duurzaamheid aan opbrengsten gerealiseerd. De opbrengst heeft voor € 0,3 mln. betrekking op een onttrekking uit de reserve Revolverende investeringsmiddelen en € 1,0 mln. voor de Regeling Reductie Energieverbruik. Er is € 0,3 mln. aan subsidies ontvangen. De overige opbrengst bedraagt eveneens € 0,5 mln.
Toelichting op financieel resultaat € 0,6 mln. N Lasten € 0,8 mln. N/I Project Spullebak € 0,2 mln. N/ I Na een testperiode is vervroegd gestart met de voorbereiding van het pilotproject spullebak. Er zijn onder andere milieuboxen aangeschaft. Baten € 0,2 mln. V/I Project geluidsanering € 0,3 mln. N/I Overige € 0,1 mln. N/I Neutrale ontwikkelingen Er is € 0,2 mln. minder besteed en minder onttrokken aan de reserve revolverende middelen dan begroot. Dit komt omdat er minder leningen aan Verenigingen van Eigenaars zijn verstrekt. Het proces heeft een lange doorlooptijd. De zorgplicht vraagt om goede voorlichting en begeleiding en een zorgvuldige afweging met verplicht door te lopen stappen binnen Verenigingen van Eigenaars. Er is € 0,1 mln. meer besteed en meer onttrokken aan de Regeling Reductie Energieverbruik. |
---|
Milieubeleid, milieubeheer en luchtkwaliteit | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2021 | 15.456 | 3.489 | 11.967 | N | ||
Begroting 2021 | 16.834 | 3.446 | 13.388 | N | ||
Resultaat | 1.378 | V | 43 | V | 1.421 | V |
Toelichting lasten en baten
In 2021 is € 15,5 mln. aan de activiteit Milieubeleid, milieubeheer en luchtkwaliteit besteed. Hiervan heeft € 6,0 mln. betrekking op de deelnemersbijdrage Omgevingsdienst Haaglanden. Aan beheer, onderhoud en uitbreiding van het laadinfra netwerk is € 3,7 mln. besteed. Daarnaast is er € 1,4 mln. aan subsidiabele kosten gemaakt. De invoering van milieuzones, omruilregeling en overig milieubeheer kostte circa € 2,0 mln. Verder is er € 0,9 mln. uitgegeven aan bodembescherming en -saneringen. Tot slot heeft circa € 1,5 mln. betrekking op personele kosten.
De totale opbrengst bedraagt € 3,5 mln. Hiervan heeft € 2,1 mln. betrekking op de opbrengsten van laadinfra en € 1,4 mln. op de ontvangen subsidies.
Toelichting op financieel resultaat € 1,4 mln. V Lasten € 1,4 mln. V/I Omruilregeling € 0,6 mln. V/I Er zijn minder subsidieaanvragen voor de omruilregeling ten behoeve van dieselauto’s, brommers en snorfietsen ingediend dan verwacht. Er werd rekening gehouden met extra aanvragen ten gevolge van de introductie van de milieuzone. Invoering milieuzones € 0,3 mln. V/I Bodemsanering € 0,3 mln. V/I Overig € 0,3 mln. V/I Baten € 0,0 mln. V/I Overige € 0,1 mln. N/I Neutrale ontwikkelingen |
---|
Energietransitie | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2021 | 12.662 | 15 | 12.647 | N | ||
Begroting 2021 | 13.812 | 0 | 13.812 | N | ||
Resultaat | 1.149 | V | 15 | V | 1.165 | V |
Toelichting lasten en baten
In 2021 is op de activiteit Energietransitie € 12,7 mln. besteed. Het gaat om € 4,2 mln. personeelskosten. Er is voor € 1,8 mln. subsidie verstrekt, € 2,7 mln. is besteed aan projecten in de stad, € 1,3 mln. aan de wijk- en bedrijvenaanpak en duurzame bronnen, € 0,6 mln. aan strategie en beleid, € 1,2 mln. aan communicatie, participatie, dienstverlening en € 0,9 mln. aan overige kosten.
Toelichting op financieel resultaat Lasten € 1,2 mln. V/I Subsidieregeling Aardgasvrije wijken € 0,4 mln. V/I Voor het project Proeftuinen heeft de gemeente een bijdrage gekregen van het Rijk van € 4,8 miljoen als dekking van de onrendabele top. Deze subsidieregeling heeft een doorlooptijd tot 2028, waarvoor in 2021 de voorbereidingen in gang zijn gezet. Een deel van de subsidie is bestemd voor het aansluiten van de 1e Staedion flat. Deze flat is in 2021 transitieklaar gemaakt en wordt later aangesloten op het warmtenet. Via de reserve Grote projecten blijft dit het voordeel beschikbaar voor aardgasvrije wijken. Energietransitie € 0,8 mln. V/I Veel projecten zijn conform planning verlopen, bij enkele projecten is sprake van een lange doorlooptijd en heeft tot minder uitgaven geleid. Afstemming met diverse partijen heeft langer geduurd in verband met complexiteit (isolatiefonds) of andere afwegingen bij betrokken partijen (duurzame WOM, afsluiten kookgas, toekenning SDE voor geothermie in Ypenburg) of kostten meer tijd dan vooraf verwacht (VVE aanpak Mariahoeve). Aan Communicatie, Participatie en dienstverlening is minder uitgegeven dan verwacht vanwege veranderingen in de wijkaanpak waarin niet meer gewerkt wordt met wijkenergieplannen. Via de reserve Energietransitie en Duurzaamheid blijft het voordeel beschikbaar voor projecten van Energietransitie. |
---|
Reserves, voorzieningen en investeringen
bedragen x € 1.000 | |||||||
Reserves (begroting vs. realisatie) | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Saldo | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toevoeging | Onttrekking | Vrijval | Toevoeging | Onttrekking | Vrijval | afwijking | |
Toegekende (gemeentelijke) revolverende investeringsmiddelen | 0 | 521 | 0 | 0 | 292 | 0 | 230 |
Totaal | 0 | 521 | 0 | 0 | 292 | 0 | 230 |
De reserve toegekende (gemeentelijke) revolverende investeringsmiddelen is onder andere bedoeld voor de leenfaciliteit van het VVE Duurzaamheidsfonds voor kleine Verenigingen van Eigenaars en het Energiefonds Den Haag (ED) dat zich richt op projecten die schone energie opwekken en/of distribueren. De subsidieafrekening loopt via de stichting Holdingfonds Economische Investeringen Den Haag, kortweg HEID. Pas als de middelen daadwerkelijk door een fonds aan een project ter beschikking zijn gesteld worden de lasten in de gemeentelijke jaarrekening verantwoord. In 2021 is er door het VVE Duurzaamheidsfonds € 0,2 mln. (het gemeentelijk aandeel) gerealiseerd. Vanwege lager aantal gepasseerde leningen aan VvE's zijn minder kosten in 2021 gerealiseerd. Daarnaast is in 2021 in totaal € 0,1 mln. vanuit het Energiefonds Den Haag gerealiseerd (het gemeentelijke aandeel). Deze gemeentelijke bedragen in de twee fondsen zijn onttrokken aan de reserve.
bedragen x € 1.000 | |||||||
Voorzieningen (begroting vs. realisatie) | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Saldo | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toevoeging | Aanwending | Vrijval | Toevoeging | Aanwending | Vrijval | afwijking | |
Voorziening Wachtgeld | 0 | 0 | 6 | 0 | 0 | 6 | 0 |
Voorziening Afvalstoffenheffing | 0 | 0 | 0 | 273 | 0 | 0 | 273 |
Voorziening Overige bedrijfsrisico's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 0 | 0 | 6 | 273 | 0 | 6 | 273 |
Activiteit Afvalstoffenheffing | Begroting | Realisatie | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Baten 2021 | ||||
Baten Afvalstoffenheffing | -80.050 | -81.422 | 1.372 | |
Baten Dwanginvordering | -927 | -1.070 | 143 | |
Dividend* | -1.800 | -1.800 | - | |
Huurinkomsten | -342 | -342 | 0 | |
Overige inkomsten | -2.000 | -2.610 | 610 | |
Totaal baten | -85.119 | -87.245 | 2.126 | |
Lasten 2021 | ||||
Eenmalige kosten Oracs | 2.419 | 2.615 | -196 | |
Handhaving | 3.840 | 4.123 | -283 | |
HAP | - | 36 | -36 | |
Inzamelkosten | 32.495 | 33.343 | -848 | |
Kapitaal | 3.637 | 3.637 | -0 | |
Kwijtscheldingen | 8.751 | 8.876 | -125 | |
Oninbaar | 961 | 600 | 361 | |
Overig | 2.579 | 2.441 | 138 | |
Perceptie | 3.077 | 2.853 | 224 | |
Veegkosten | 1.736 | 1.736 | - | |
Verbrandingsbelasting | 5.500 | 5.882 | -382 | |
Verwerkingskosten | 21.965 | 22.672 | -707 | |
Overhead * | 3.710 | 3.710 | - | |
BTW* | 1.890 | 1.890 | - | |
Totaal lasten | 92.560 | 94.413 | -1.853 | |
Saldo | 7.441 | 7.168 | 273 | |
Per saldo ontwikkeling voorziening | ||||
Beginstand voorziening 1 januari 2021 | - | |||
Dotatie | 273 | |||
Onttrekking | - | |||
Verrekening met exploitatie / Algemene Middelen | - | |||
Eindstand voorziening 31 december 2021 | 273 |
*De posten dividend, overhead en btw worden verrekend met de afvalstoffenheffing. Ze zijn echter begroot onder het overzicht Overhead en programma Financiën, conform de regels van het Besluit begroting en verantwoording. Hierdoor zijn de baten en lasten in het totaaloverzicht van afvalstoffenheffing hoger dan het totaal van de activiteit Afvalverwijdering in programma 3.
Baten € 2,1 mln. V
De meeropbrengst van € 1,4 mln. op de reguliere heffing heeft voor een deel betrekking op oude belastingjaren. Daarnaast zijn er meer aanslagen verstuurd als gevolg van de groei van de stad.
De overige inkomsten zijn hoger uitgevallen vanwege de hogere vergoeding vanuit Nedvang (€ 0,3 mln.) en extra inkomsten uit boetes (€ 0,2 mln.). Daarnaast zijn in het kader van de kinderopvangtoeslagaffaire en de regeling ‘Kwijtschelding van publieke schulden gemeentelijke belastingen’ bedragen kwijtgescholden over oude belastingjaren waar een compensatie van het Rijk tegenover staat (€ 0,1 mln.).
Lasten € 1,9 mln. N
Het nadeel is vooral gerelateerd aan corona. Door corona werken en leren veel Hagenaars thuis. Dat is zichtbaar in de hoeveelheid huishoudelijk afval. Door de extra inzamelingskosten en het extra verwijderen van bijgeplaatste afval zijn de inzamelkosten € 0,9 mln. hoger uitgevallen. Ook zijn hierdoor de verwerkingskosten (€ 0,7 mln.) en verbrandingsbelasting (€ 0,4 mln.) hoger.
Investeringen
bedragen x € 1.000 | |||||||
Investeringen MIP | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Afwijking | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | Derden/ | Gem. | Totaal | Derden/ | Gem. | Totaal | |
Economisch nut: | |||||||
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed | 12.194 | 0 | 12.194 | 2.295 | 0 | 2.295 | -9.899 |
Electrische snellaadstation | 450 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | -450 |
Economisch nut gedekt uit heffingen: | |||||||
Afvalverwijdering | 1.629 | 0 | 1.629 | 1.949 | 50 | 1.899 | 320 |
Totaal | 14.273 | 0 | 14.273 | 4.244 | 50 | 4.194 | -10.029 |
Verduurzaming gemeentelijke vastgoed
We hebben op dit moment €21,8 mln. aan projecten verduurzaming lopen in diverse stadia, van nadere advisering tot uitvoering. Door de huidige marktsituatie is vertraging in 2021 opgelopen. Veel huurders willen graag, maar hebben nu andere prioriteiten en wachttijden door schaarstes in de bouw zijn langer dan gebruikelijk (dit is corona-gerelateerd). De verwachting is dat deze onderbesteding uiteindelijk ingelopen wordt.
Elektrische snellaadstation
Voor het aanleggen van een snellaadstation naast het station Den Haag Centraal voor taxi's is meer voorbereiding gewenst. Hierdoor is de realisatie van het snellaadstation naar 2022 verplaatst.
Afvalverwijdering
Het betreft hier de investeringen in de ondergrondse restafvalcontainers en afvalsorteerstraatjes. In 2021 is de plaatsing van ondergrondse restafvalcontainers (ORAC's) en afvalsorteerstraatjes in de stad voortgezet. In totaal zijn er 265 ondergrondse restafvalcontainers geplaatst, waarvan een groot deel in het Statenkwartier en het Zeeheldenkwartier. Daarnaast zijn er 33 containers in afvalsorteerstraatjes geplaatst. Vanwege de vertraging in 2020 door het contracteren van een nieuwe aannemer is in 2021 een inhaalslag uitgevoerd.